Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

A Ducati életmentő légzsákja motorosoknak

0

A légzsákok minden évben nagyon sok autós életét mentik meg, pedig talán a motorosok védelménél még nagyobb szükség lenne erre az eszközre. A motorkerékpár-gyártók már egy ideje fejlesztik is a kétkerekűek számára a légzsákokat.

A mérnököknek azonban a motorkerékpároknál sokkal nagyobb műszaki problémákkal kell megbirkózni, mint az autóknál. A Honda korábban a Gold Wing modellje számára már készített egy rendszert, ami forgalomba is került és ahol az autókhoz hasonlóan a motorkerékpár műszerfalába telepítettek egy légzsákot, az olasz Ducati azonban a motoros ruhákat gyártó Dainese céggel közösen egy olyan légzsákot fejleszt, ami a motoros bőrruhája alá kerül.

Motoros légzsák

A ruha alá tervezték

Egy másik olasz motoros ruhákat gyártó vállalatnak az Alpinestarnak már van egy hasonló rendszere, a Tech-Air, ami leginkább onnan ismeretes, hogy megmentette Marc Marquez MotoGP világbajnok életét, amikor a spanyol pilóta 2013-ban Mugellóban az egyik szabadedzésen 210 mérföldes (337 km/h) sebességnél bukott a pálya célegyenesében. A vállakat, a teljes hátat és a csípőket védő rendszer 2 ezredmásodpercenként monitorozza a pilóta mozgását és baj esetén 30 ezredmásodperc alatt képes a teljes felfújódásra, 5 másodpercen keresztül fenntartva azt.

Most a Ducati is egy hasonló rendszert fejlesztett ki D-Air néven, amit a 19 995 dollárba kerülő Multistrada S Touring túramotorja mellé kínál az ügyfeleinek. A korábbi motorosruhába integrált légzsák megoldásokkal szemben azonban a D-Air vezeték nélküli kapcsolatot használ, ami a hiányzó kábelek miatt nem csak, hogy egyszerűbbé teszi a használatát, de gyorsabb reakcióidőt is garantál. A giroszkópos szenzorokat és a három gyorsulásmérőt a motor elején építették be a mérnökök, de e mellett az ülés alatt is található egy az oldalirányú erőhatásokat figyelő érzékelő, ezek a rendszerek pedig 25 ezredmásodperc alatt képesek felismerni, ha a motoros elveszíti az egyensúlyát. Baj esetén a vezérlőelektronika 15 ezredmásodpercen belül aktiválja a légzsákrendszert, ami egy 5 centiméter vastag védőréteget képez a motoros hátán, mellkasán és a nyaka körül.

Mindez nagyon gyorsan történik, hiszen a balesetet követő 45 ezredmásodpercen belül már teljes mértékben felfújódnak a légzsákok, amikben a nyomás 5 másodpercig áll fenn. Az intelligens rendszer a baleset súlyosságát is képes mérlegelni, így például 7 km/órás sebesség alatt nem lép működésbe. A teszteredmények szerint a Ducati légzsákrendszere igencsak hatásos, az ugyanis 92 százalékkal képes csökkenteni egy mellkasi sérülés, és 82 százalékkal egy hátsérülés esélyét.

„El kell mondanunk a vásárlóinknak, hogy mi törődünk velük” – nyilatkozta a Multistrada D-Air System bolognai bemutatóján a Ducati vezérigazgatója, Claudio Domenicali. „Ha a Dainese-szel közösen fejlesztett rendszer csak egyetlen egy életet megment, akkor mi már megkaptuk annak az erőfeszítésnek a jutalmát, amit ennek a kifejlesztésébe fektettünk.”

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «