Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

A jóga a test és a lélek aszpirinje – beszélgetés Pórffy Csaba jógaoktatóval

0

Íme, egy Feldmár András idézetet zanzásítva: ha egy halat találok a mezőn, nem viszem terápiára, hanem fogom és bedobom a vízbe. Pontosan erről van szó. Első a felismerés, tudatosítás, azután következik a változtatás. A jóga mindkettőhöz hozzásegít, de fontos, hogy akarjunk javítani az életünkön! Aki nem akar változást, akinek minden éppen úgy jó ahogy van, az ne kezdjen jógázni!

Varga Sylvia (V.S.):Nem könnyű a jógáról úgy beszélgetni, hogy ne legyen unalmas, mégis meg kell kérdeznem: te miért kezdtél jógázni? Ezek az artistamutatványnak is beillő pozitúrák vonzottak?

Pórffy Csaba

Pórffy Csaba

Pórffy Csaba (P.CS): Nem egészen. Sokkal triviálisabb oka volt annak, hogy kb. 12 évvel ezelőtt elkezdtem jógázni, egy sportsérülés az edzőteremben, súlyzózás közben. Leguggoltam a nyakamban 100 kilóval, egy apró roppanás hallatszott, én meg úgy maradtam.

V.S.: Gerincsérv?

P.CS.: Olyasmi. Igazából soha nem mentem el kivizsgáltatni, de onnantól pokol volt az életem: mindig fájt a derekam, rendszeresen ‘bekattant’, amitől napokig kétrét görnyedve jártam, nem tudtam rendesen aludni és az edzésben is meggátolt.

 

V.S.: Ekkor kezdtél el… jógázni?

P.CS.: Pontosan. Felidéztem az évekkel korábban Kungf-fu edzésen végzett jógagyakorlatokat, illetve kiegészítettem a híres Yesudian féle Sport és jóga c. könyben leírtakkal.

V.S.: És hatott?

P.CS.: Annyira jól működött, hogy nem hittem el. Egy hónap gyakorlás után tünetmentesen tudtam edzeni, két hónapra rá pedig jobb lett a derekam, mint előtte volt. Persze az is hozzátartozik, hogy nagyon motivált a sérülésem, így minden áldott nap gyakoroltam kb. egy órát.
Ez ugyanaz a jóga volt, amelyet most tanítasz is?
Részben igen, Hatha jógát gyakoroltam, jelenleg pedig Ashtanga jógát gyakorolok, ami a Hatha jóga egy speciális változata, amely különösen alkalmas a korszakunk tipikus problémáival küzdő emberek számára.

V.S.: Ezekre a problémákra még visszatérünk, amelyeket említettél, előtte azonban elárulod, miben áll az Ashtanga jóga specialitása?

P.CS.: Természetesen. Minden jóga: meditáció, a meditáció pedig a tudat elcsendesedését jelenti, egy nagyon örömteli és hasznos állapotot. Ha megnézünk egy Buddha-szobrot, már maga a látvány megnyugtató hatással bír: harmonikus és feszültségmentes a testtartása. A jóga szó többek között „egység-et” jelent, így ez a rendszer nem tesz különbséget a test és a tudat között: mindkettőt egyazon dolog különféle megnyilvánulásának fogja fel. A testünk úgy szívja teli magát feszültséggel, mint egy szivacs, ez a felhalmozott stressz feszült érzelmekkel, kusza gondolatokkal akadályoz a harmónia elérésében. Ettől a feszültségtől meg kell szabadulni minél hamarabb. Nálunk már társadalmi méreteket öltött a feldolgozatlan stressz, nap, mint nap látom az embereken. Erre a célra kiváló az Ashtanga jóga megközelítése, nevezetesen: a mozgást összehangolva a légzéssel egy folyamatos áramlásban összekapcsolja az tudatot és a testet. Így elmesélve nem olyan hatásos, mint a gyakorlatban: ki kell próbálni! As Ashtanga jóga veszélyesen addiktív, saját tapasztalatom alapján állíthatom, már 2-3 alkalom után kialakul a függőség, és a gyakorlók nagyobbik része rajta is marad.updog

V.S.: Ezek szerint te nem stresszelsz soha, kicsit sem?

P.CS.: Távolról sem így van, hiszen én is vezet autót, küzdök a bürokráciával, a mókuskerékből nem tudok kiszállni. A különbség a stressz kezelésében van. Hasonlít a dolog a takarításhoz. Ha mindennap rászánunk egy kevés időt a rend megőrzésére, akkor rendezett környezetben élhetünk, ha hagyjuk összegyűlni a mosatlan edényeket, a szemetet, akkor már csak a nagytakarítás segít. A lakásunkba felfogadhatunk egy takarítónőt, de saját magunkat csak mi tudjuk rendben tartani. Ha nem vagyunk hajlandók önként, tudatosan meghozni ezt a kis áldozatot, akkor a sors, az élet majd behajtja rajtunk, hiszti, baleset, betegség stb. formájában. A kulcsszó a tudatosság fejlesztése. Ha ezt sikerül belátni, pozitívan fogunk a gyakorláshoz állni, amely egyéként is sok örömmel jár, nem beszélve a járulékos eredményekről: önbizalom, önismeret, szép test, ha már itt tartunk.

V.S.: A szép alak tényleg nagyon fontos manapság, amikor éjjel-nappal modell alkatú embereket látunk a sajtóban, TV-ben. Frusztráló tud lenni, amikor az „átlagos” ember összehasonlítja magát az ideállal. Mivel bíztatnád nagy többséget, akik nem olyan szerencsések, hogy eleve szobor-szépségű testtel rendelkeznek? Sőt, ha már itt tartunk, Te elégedett vagy a saját testeddel?

P.CS.: Röviden: igen. Remélem, nem hangzik túl felvágósan. Évek alatt sokfajta mozgást kipróbáltam, a küzdősporttól a súlyzózásig, mindegyik használt valamelyest, de a pontot az i-re mégis az Ashtanga jóga tette fel. A jóga nem fejleszt hatalmas izmokat, de tökéletes egyensúlyt teremt az egyes testrészek között, megnyújtja az izmokat miközben erősít. Ma már a testépítők is tudják, hogy a hosszabb izom szebb izom, és ők is nyújtanak az arányosság érdekében. Kalóriaégetésben is előkelő helyen áll a jóga, pláne a fűtött helyiségben, melegben végzett jógafajták. Csodát a jóga sem tud tenni, de az biztos, hogy amit az alkatunk genetikailag lehetővé tesz, abból kihozza a legtöbbet. A jóga egyensúlyt hoz ezen a területen is: aki túlsúlyos, fogyni fog, aki túl vékony, az pedig erősödni. De ez csak a hab a tortán, a külső mellett a belső eredmények sokkal fontosabbak.

V.S.: Összefoglalnád a jóga előnyeit azoknak, akik fontolgatják a kipróbálását? Mitől lesz jobb nekik?

powerful womanP.CS.: A gyönyörű külső mellett, úgy érted? Összetett kérdés. Mitől lesz vonzó egy személy? Nehéz megmondani, annyi biztos, hogy a nyugodt, jó kedélyű emberek vonzóbb társaságot jelentenek az „idegbetegeknél”. Ezért csalóka a mai ideál, amely kívül tökéletességre törekszik, de elhanyagolja a belsőt. Ha tömegközlekedéssel utazom, figyelem az emberek arcát, és aránylag kevés pozitív kisugárzású embert látok. Szinte szégyellem néha, hogy jó kedvem van, csak úgy, minden ok nélkül, pláne gyakorlás után.
Egy másik dolog, ami javítja az életminőségünket: az önismeret. A jóga gyakorlati önismeretet ad, nem pusztán csak információkat magunkról, hanem felszínre hozza és hatástalanítja a tudatalattinkban szunnyadó időzített bombákat. A jóga filozófiája szerint semmi sem szabad, hogy a tudatunk „alatt” legyen. Minden tudatossá válik, így nem lépünk bele többé a saját magunk ásta csapdákba, kivéve, ha tudatosan azt akarjuk, szabad akarattal. Csak és kizárólag akkor tudunk boldogok lenni, ha tisztába kerülünk valódi természetünkkel, vágyainkkal, szükségleteinkkel. Kiemelném a „valódi” szót, mivel rengeteg olyan belénk programozott szükséglet és viselkedési forma van, amihez semmi közünk, csak ránk ragadt útközben. A családunk, az egész társadalom folyamatosan bombáz mindenféle felesleges dologgal, ha tudatosak vagyunk magunkra és a környezetünkre, akkor csak azt fogadjuk majd el, ami valóban a hasznunkat szolgálja. Ez nem olyan könnyű, mint gondolnánk!
Még egy dolgot szeretnék kiemelni, ami nagyon fontos: a pihenés. Az energiaszintünk jórészt a pihenésünk függvénye. Sokan számolnak be arról, hogy nehezen alszanak el, és akkor sem pihenik ki magukat, rémeseket álmodnak, alvás közben is folytatódik a nappali hajsza. A jóga erre is megoldást kínál, egy másfél-két órás erőteljes gyakorlás rengeteg felhalmozott stresszt old fel, és jólesően el is fáraszt, így az alvás könnyebb és jobb lesz. Az óravégi relaxáció felér egy-két órai mélyalvással, ami a leginkább pihentető szakasz az alvás során. Kipihenten ébredni reggel, az már fél siker!

V.S.: Alvási problémáid ezek szerint nincsenek. Mi a helyzet az élet többi területével? Sokan vagyunk, akik a jógát az aszketikus lemondással azonosítjuk. Mi erről a véleményed?

Nem mondom azt, hogy azonnal mindenki álljon át „vega” táplálkozásra, mert az utópia lenne.

Nem mondom azt, hogy azonnal mindenki álljon át „vega” táplálkozásra, mert az utópia lenne.

P.CS.: Röviden, hogy egy tévedés. A jóga valóban előír bizonyos szabályokat az étkezés, a tisztálkodás és a szexuális élet területén is, de nem elfojtásra buzdít, hanem tudatosításra, a saját jól felfogott érdekünkben. Könnyű belátni, hogy ha sok friss, életteli táplálékot fogyasztok, akkor jobban érzem majd magamat, mintha többszörösen feldolgozott, tartósított dolgokat ennék. A húsevéssel nemcsak az állatoknak ártunk, akik testvéreink, hanem saját magunknak is. Nem mondom azt, hogy azonnal mindenki álljon át „vega” táplálkozásra, mert az utópia lenne. De lehet próbálkozni: egy-két napig nem húst enni egy héten, tudatosan figyelni, hogy mi történik: jobban érezzük magunkat, rosszabbul? Hogyan változik az alvásunk, a közérzetünk. Aztán meg lehet próbálni egy hétig húsmentesen élni egy hónapban. Jobb? Rosszabb? Ha figyelünk, a szervezeted jelezni fogja mi a jó neki. A testünk könnyebb, ruganyosabb lesz, több örömmel ajándékoz majd meg.
Ugyanez vonatkozik a szexuális életre. A korlátozás nélküli szexuális élet sok kárt tud okozni. Itt sem kell a végletekbe esni, cölibátust fogadni, de érdemes mérlegelni, hogy valódi-e a vágy, vagy csak egy futó hangulat, van e érzelmi háttere, vagy csak feszültséglevezetés. Mint az élet minden területén: itt is az arany középutat tudom ajánlani, amelyet Buddha is tanított.

V.S.: Értem. Mi a helyzet az ezotériával? Sok emberben nem is a gyakorlatok, hanem az ájtatoskodó, misztikus körítés veri ki a biztosítékot. Érthetetlen nevek, furcsa ruhák, szobrok előtt hajlongás, ugyanakkor távolságtartást és szerepek mögé bújást is lehet tapasztalni.

P.CS.: Igen, ez valódi probléma. Ahogy én látom, a vallások évezredek alatt annyi terhet raktak az emberekre a bűnről és büntetésről alkotott elképzeléseikkel, hogy már kezd sok lenni. Sokan hirdetik magukat tanítónak, de csak kevesen érnek valamit, és a látványos külsőségek mögött nincs mindig hiteles tartalom, sőt!  Legyünk olyanok, mint a bölcs hangya, aki a cukor és homok keverékéből csak a cukrot gyűjti össze, a homokot pedig meghagyja. A magam részéről nem is érzem magamat tanárnak, inkább együtt tanulok a többiekkel, és általuk is rengeteget. Bővében vagyok a hibáknak is, de igyekszem tudatosítani őket, apránként csökkenteni. Természetünk szerint nem úgy működünk, mint egy csésze kávé: fogjuk és átöntjük egy másik csészébe. Csak apránként, türelemmel, kiskanálról kiskanálra lehet átmerni egyikből a másikba. A fő, hogy ne akarjunk többnek, vagy másnak látszani annál, mint ami valójában vagyunk. Főleg azért, mert az ilyen szerepek beleégnek a személyiségbe és eltorzítják. Merjünk néha hülyének, gyengének is lenni, merjünk hibákat is elkövetni, az élet nem a tökéletességről, hanem a tanulásról és a tudatosságról szól. Ebben is segít a meditáció – a jóga, ami nagyon gyakorlatias dolog.yoga-sandgate
Egyébként ma már sok alapvetően fittness-es, wellness-es irányultságú helyen indítanak jógát, az ilyen helyeken általában kevesebb a filozófia, mert a közeg nem igényli, de a gyakorlás ugyanúgy hat, mint az ezoterikusabb helyeken. Én is tanítok az egyik legnagyobb fittnessben, az Oxygen-ben, és nagyon jók a tapasztalataim, az emberek nyitottak, lelkesek, és szeretik a gyakorlást, még az sem zavarja őket ha néha a filozófiáról is ejtek néhány szót.

V.S.: Sok a depresszióval küzdő ember szerinted?

P.CS.: Sokkal több mint gondolnánk. Persze a depressziót is tudatosan, a helyén kell kezelnünk. Egy bizonyos meghatározás szerint a depresszió egy teljesen normális, átmeneti passzív állapot, amelyre azért van szükség, hogy lehetőséget, időt, teret biztosítsunk magunknak olyan változtatásokra, amelyek egy új, jobb irányba terelik az életünket. A fő probléma ott van, hogy ha nem vagyunk tudatosak, és nem végezzük el szükséges kiigazításokat az életünkben, akkor újra és újra ugyanazokat a köröket futjuk majd be. Így alakul ki a krónikus depresszió. Bedobnék itt egy Feldmár András idézetet zanzásítva: ha egy halat találok a mezőn, nem viszem terápiára, hanem fogom és bedobom a vízbe.
Pontosan erről van szó. Első a felismerés, tudatosítás, azután következik a változtatás. A jóga mindkettőhöz hozzásegít, de fontos, hogy akarjunk javítani az életünkön! Aki nem akar változást, akinek minden éppen úgy jó ahogy van, az ne kezdjen jógázni!

V.S.: Kicsit szigorúnak tűnsz?

P.CS.: Csupán realista vagyok!

Köszönöm a beszélgetést!

 

mentalfit.hu

 

 

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «