Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

A Shell és Gordon Murray bombasztikus törpeautója

0

A Shell eddig csak energiával látta el az autókat, de maguk nem folytak bele az autótervezésbe. A holland-angol gigavállalat most azonban Gordon Murray-vel közösen Project M néven egy olyan kis városi autót tervezett, amely az egész életciklusa alatt (a megépítését és az üzemeltetését is egybevéve) fele annyi energiát használ fel, mint egy átlagos kis családi autó.

A Shell tavaly vágott bele a Project M munkálataiba, az autó azonban nem teljesen új, hiszen mindössze Gordon Murray 2010-es T.25-ös városi törpeautóját dolgozták át. A választás igazán kézenfekvő volt, hiszen a legendás Formula-1-es tervező, akinek a nevéhez olyan versenyautók és sportkocsik fűződnek, mint amilyen az 1988-as McLaren MP4/4-es versenyautó, vagy a McLaren F1 szupersportkocsi, a sporttól visszavonulva újabban törpeautók tervezésével foglalkozott.

Shell Project-M koncepció

A T.25-ös átdolgozása azonban nem merült ki abban, hogy átterveztek néhány alkatrészt, hanem Murray és a Shell a maximális hatékonyság érdekében az alapoktól gondolták újra a törpe autó egész designját. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a karosszériát, a motort és a kenőanyagokat egységes egészként kezelve tervezték meg, hogy így optimalizálják azokat egymáshoz.

Shell Project-M koncepció

A Project M-ben a Gordon Murray Design iStream megközelítését használták fel, amely lényege, hogy egy olyan könnyű, Formula-1-es technológiákon alapuló, alacsony széndioxid kibocsátású, biztonságos, rugalmas gyártási módszerekkel készülő autót építsenek, amely hosszú ideig szolgálja a tulajdonosát.

Shell Project-M koncepció

A Shell állítása szerint a szénszálból, 3D-és nyomtatási technológia segítségével készülő autó gyártási költségei mindössze a negyedét tenné ki egy acélkarosszériás autóénak, miközben azt az életciklusa végén majdnem teljes egészében újrahasznosíthatnák.

Shell Project-M koncepció

A felhasznált anyagokat ezért is nagy gonddal válogatták ki a súlycsökkentés érdekében, miközben az autó sok órát töltött a szélcsatornában, hogy a lehető legáramvonalasabb karosszéria szülessen.

Shell Project-M koncepció

A háromüléses, mindössze 6 méteres fordulókörrel rendelkező 2,5 méter hosszú, 1,35 méter széles és 1,6 méter magas, 550 kilogrammos autó teljes egészében szénszálból készül. A karosszériáról a légellenállás csökkentése érdekében pedig a tükröket is eltávolították, helyüket kamerák vették át, valamint a kerekekre a korábban az F1-ből is ismert kerékfedők kerültek. A törpeautó légellenállási együtthatóját így végül sikerült 0,37-ről 0,29-re levinni.

Shell Project-M koncepció

A Shell mérnökei természetesen a motorolaj területén is megtettek mindent azért, hogy a lehető legkisebbre szorítsák le a súrlódást, ami szintén a hatékonyságot növelte. A Project M-nél használt kenőanyagok a Shell szerint 5 százalékos fogyasztáscsökkenést eredményeznek egy átlagos motorolajjal szemben.

A 660 köbcentiméteres benzinmotorral felszerelt 43 lóerős és 64 Nm-es Project M miniautó 15.8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás sebességre és 156 km/órás elméleti végsebességre képes, ezt azonban elektronikusan lekorlátozták végül 145 km/órára. A kemény munka eredményeképpen pedig állandó 70 km/órás sebességet tartva az autócska üzemanyag fogyasztása 2.64 liter 100 kilométeren.

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «