Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

Bionikus formavilág – interjú Buzási Szilveszter ipari formatervezővel

0

Buzási Szilveszter(39) a budapesti Boat Show vendége volt, akinek izgalmas vitorlás koncepciója alaposan megmozgatta mindenki fantáziáját. A fiatal formatervezővel történt beszélgetésünk alkalmával azonban nem csak a tanulmányhajójáról volt szó, hanem ennek farvizén a dizájnról is.

Barna András (B.A.:) A bemutatott vitorlás koncepcióját látván számos kérdés felvetődött bennem, nem is tudom, hogy melyikkel kezdjük. Azzal, hogy lesz valakiből ipari formatervező vagy azzal, hogy mi is a dizájn? Talán kezdjük az utóbbival!

Buzási Szilveszter (B.SZ.:) Én is úgy érzem, hogy ezzel kellene kezdeni. Már csak azért is, mert a formák bármennyire is részei az életünknek az emberekben ez igazából nem tudatosul. Pedig amióta Michael Thonet rájött, hogy kell meghajlítani a bükkfát az óta, létezik modern formatervezés. Manapság leginkább az autóiparon érzékelhetjük a formai változásokat, hiszen ebben a felgyorsult világban egyre –másra jönnek az új modellek újabbnál-újabb testet öltve.

A 21.században a dizájnt vagy a formatervezést többféleképpen definiálják. A dizájn szerintem nem más, mint tudatos terméktervezés.

B.A.: Az ember azt gondolná, hogy, aki ezt a hivatást választja, annak valami közelebbi kapcsolata van a képzőművészetekkel. Ez az Ön esetében, hogy alakult?

B.Sz.: Az én esetem akkor rendhagyó, és engedje meg, hogy egy kicsit távolabbról kezdjem a történetet.

Baján nőttem fel. Egy gépipari szakközépiskolába jártam. Az érettségi után azonban nem szakmában helyezkedtem el, hanem elvégeztem egy fotográfusi szakiskolát, és később is ezzel foglalkoztam. (itt talán lehet valami kötődés a művészetekhez) Később úgy éreztem, hogy szeretnék többet megismerni és megtanulni a fotográfiáról.  A budapesti és a bécsi iparművészeti főiskolára jelentkeztem. Az első évben egyik helyre sem vettek fel, a második évben a bécsire igen. Ott a fotóművészeti szakon kezdtem el tanulni, mert a távolabbi tervem az volt, hogy a reklámiparban helyezkedek majd el és később ilyen jellegű képeket készítésével foglalkozom.

Megismerkedtem egy olasz dizájnerrel, akivel egy közös albérletben laktunk. Ő  dizájn szakon tanult és egyre inkább rájöttem, hogy ez sokkal jobban érdekel engem. A vége az lett, hogy az első év után otthagytam a fotóművészeti szakot. Tulajdonképpen szinte minden kezdődött előröl, mert nem lehetett csak úgy átjelentkezni, hanem újból felvételeznem kellett, immáron a formatervezői szakra.

Paikea_update_2014_feb_17_06B.A..: Az egész életünket formák veszik körül, egy-egy tárgy, épület, autó kinézete a legmeghatározóbb tényező a vásárlásnál, mégis az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés, milyen lehetőségei vannak ma egy dizájnernek?

B.Sz.: Ahogy minden szakmában, az embernek itt is meg kell vívnia a maga harcát. Ráadásul egy-egy projekt kifutása egy-két évbe is beletelhet. A korábban említett autóipar is csak korlátozott számban tud szakembereket foglalkoztatni. Természetesen az autóiparon kívül is van élet. Egyszerű szakmák amiket ma is lehet saját kezűleg űzni mit az ékszerész, cipész is nagyon izgalmas. Van egy barátom Firenzében aki gyönyörű cipőket és kalapokat készít!. Én egyéni vállalkozóként dolgozom  saját stúdióm van. Ausztriában, ahol élek, szerencsére rendkívül sok pályázatot írnak ki így van lehetőség több felé is nyitni. Egyre több cég, vállalkozó ma már tudja, hogy egy formatervező marketing páros egy termék eladhatóságának a legfőbb záloga lehet. Ezért ez a vonal manapság egyre erősebben érezhető, így van kereslet.

B.A.: Azt hiszem, hogy a hétköznapi ember számára soha nem egy csésze formáján, hanem a sok esetben (olykor futurisztikus)  vagy egy egyszerű tanulmányon keresztül nyer értelmet a dizájn fogalma. Tulajdonképpen nekünk is egy ilyen koncepció keltette fel az érdeklődésünket. Mi inspirálta, hogy pont vitorlást tervezzen?

B.Sz.:  Ha nagyon röviden kellene válaszolnom, akkor azt mondanám, hogy a természet harmóniája és a Forma 1. Ha bővebben akkor az vágy, hogy ezzel a bionikus hajóval bevigyem a vitorlázás F1 es fejlesztését a  hétköznapi vitorlázásba. A hajóm a wingsail csúcstechnológiát alkalmazza , csak úgy, mint az autóknál a F1 ahonnan aztán az ott alkalmazott innovatív megoldások átkerülnek a hétköznapokba.

A természet a leglogikusabb példákat szállítja

A természet a leglogikusabb példákat szállítja

M.F.: Jó lehet a képek jövőbemutatóak, azonban simán el tudnám képzelni, hogy egy működő hajóról van szó. De mielőtt belemegyünk a részletekbe „tegyük rendbe” a bionikus meghatározást.

B.Sz.: A természet az élővilág a leglogikusabb példákat szállítja. Ha például egy madár a szárnyait kinyitja, tudjuk, hogy repülni fog, ha bezárja, akkor nyugalomban van. A vitorlás esetében a lehajtható árbocok is ezt jelképezik. Felnyitott helyzetben egy madár kinyitott szárnyát, lehajtott állapotban nyugalmi állapotot tükrözik.

A természet egyes elmeinek lemodellezése kézenfekvő megoldásokat kínál. Ezért a tervezés előtt alaposan tanulmányoztam az élővilágot. Átvitt értelemben azt mondhatjuk, hogy a vitorlás funkcionalitás szempontjából egy madár és egy hal ötvözete. Erről egy fotómontázst is készítettem, amit aztán méretarányosan kivetítettem.

B.A.: Miért pont katamarán teste választott?

B.Sz.: Az ötlet tervezése előtt tanulmányoztam a hajtótesteket. A katamaránnak számos előnye van, gyors és stabil. Egytestű hajó esetében az árbocok túl közel kerültek volna egymáshoz. A mostani lehajtható megoldásnál kisebbek lehetnek az árbocok , ami praktikussá is teszik például akkor, ha szállítani akarják a hajót. Ez utóbbi is fontos szempont lehet.

B.A.: Hogy áll ma ez a projekt, készül belőle prototípus?

B.Sz.: Nem panaszkodom, hiszen nagyon sokak fantáziáját megmozgattam ezzel a tervvel, viszont az is tény, hogy a műszaki megoldásokat még össze kell fésülni formai megoldásokkal. Tehát a fejlesztés az folyamatos, és még akad mérnöki munka rajta bőven. Amire különösen büszke vagyok a kétárbocos műszaki megoldása, ezt a szabadalmat tavaly le is védettem. Egyéként az a koncepció egy hajótervezésben ismert szoftverrel készült így talán könnyebb a ma még megoldatlan kérdésekre választ találni, és modellezni.

Autó és hajó ötvözete

Autó és hajó ötvözete

B.A.: Az Ön weboldalán nem ez az egyetlen hajó tanulmány. Ennyire a hajók szerelmese?

B.Sz.: Csak amatőr szinten vitorlázom, de szeretem ezt a közeget és magam módján szeretném, ha minél több ember szállna vízre. Az említett másik vitorlás elképzelésem az sport autó és hajó egybeolvasztott sziluettjét sejteti, nem véletlenül…

De nem csak formai megoldásokon gondolkozom, hanem a hajtásmódra vonatkozóan is vannak már ötleteim. Ezek a hibrid megoldások, szél-elektromos, szélkerekes hajtás és nem utolsó sorban a napenergia hasznosítása.  A mögöttes technológiák nagyon gyorsan fejlődnek így nem tartom kizártnak, hogy pár éven belül a vízen is megjelennek, és akkor sem kell lemondanunk az élvezetről, ha éppen nem fúja a szél a Balcsin.

 

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «