Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

A Boeing bemutatta VTOL utasszállító szabadalmát

0

A Boeing most elnyerte a szabadalmat egy dönthető rotoros VTOL (helyből felszálló) utasszállító géphez, mely 100 utas befogadására képes. Azáltal, hogy képes helyből felszállni, mint egy helikopter, de annyi hely van rajta, mint egy utasszállítón, a kisebb reptereket is személyszállítási csomópontokká tudja alakítani.

Boeing V22 Osprey

A Boeingnek van tapasztalata a VTOL hadi légijárművek terén (mint például a V-22), azonban lakossági használatra ezek nem alkalmasak. Néhány kísérletet természetesen láttunk már, mint a AugustWestland BA609, azonban az ilyen gépek csak 6-8 utast tudnak szállítani. A probléma abból fakad, hogy a dönthető rotoros kialakítás eddig nem volt praktikus erre a célra.

Boeing V22 Osprey

AugustWestland BA609

A V-22-re pillantva egyből egyértelmű lesz a probléma gyökere. Az Osprey és a hozzá hasonló gépek magas szárnykonfigurációval rendelkeznek, amihez nehezebb géptest és több erősítés szükséges, hogy a motorok megfelelően legyenek alátámasztva, valamint ütközés esetén a géptörzs ne tudjon összezúzódni.

Boeing V22 Osprey

Ezzel a konfigurációval azonban a karbantartás és tankolás is bonyolultabb, valamint biztonsági problémák is felmerülnek, mert a gép vízben landolás esetén nem tud lebegni. Ezenkívül a futóművet a törzsbe kell telepíteni, a szárnyban pedig nem tárolható üzemanyag az esetleges szivárgás miatt. A következő gond pedig a repterekkel van. A legtöbb alacsony szárnykonfigurációjú gépeknek épület, tehát a gurulás, valamint be- és kirakodás sem egyszerű.

 

A legtöbb dönthető rotoros gépnek két motorja van, melyek közvetlenül a rotor mögött helyezkednek el, azonban biztonsági okokból 50%-kal nagyobbaknak kell lenniük a szükségesnél arra az esetre, ha az egyik motor feladná a szolgálatot. A motorok általában közvetlenül kapcsolódnak egymáshoz, azonban ha nincsenek összekötve, még ennél is nagyobbak szoktak lenni. Ez azt jelenti, hogy a szárnymegerősítés ebben az esetben még erősebb, hogy a nagy motorokat támogatni tudja a szerkezet.

Boeing V22 Osprey

A szabadalom szerint a Boeing dönthető rotoros gép alacsony szárnykonstrukcióval rendelkezik, és a szárnyak a géptest közepén helyezkednek el, pont mint egy hagyományos repülőgép esetén. Emiatt nincs szüksége különleges biztonsági erősítésekre és vízen landolás esetén képes lebegni is. Ezenkívül az üzemanyag szállítható a szárnyakban, valamint elindítható bármilyen reptérről.

A Boeing ezt úgy kívánja elérni, hogy a motorokat távolabb helyezi a rotortól, a szárny közepe felé. Ezen a módon a rotorok külön is irányíthatóak lesznek hozzájuk tartozó motorokkal, amik pótlásként is használhatók, ha a két alapmotornak baja lenne. Ezenkívül a motorok fixek, ami a legtöbb rendszert leegyszerűsíti.

Boeing V22 Osprey

Mivel ez csak egy szabadalom, nem valószínű, hogy a közeljövőben a gyártani fogják a repülőgépeket, de ha mégis megtörténne, az embereknek jóval könnyebb dolguk lenne.

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «