s

Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

Egy furcsa új-zélandi győzelmei a felhők felett (1. rész)

0

A Pikes Peak Colorado állam egyik leggyönyörűbb helye. Sokan vélik úgy, hogy a Sziklás-hegység déli részének legmagasabb, 4300 méter magas csúcsa az Egyesült Államokat felkereső turisták számára is az egyik legvonzóbb látványosság.

Többségük fogaskerekű vasúttal megy fel a csúcsra. Mások egy kényelmes autót választanak, hogy így élvezzék a Colorado Springs-i táj szépségét, míg Rod Millen, a legendás versenyző, ötször indult el a Pike csúcsára a világ leghíresebb hegyi versenyén Toyota versenyautóval, és minden esetben a győzelem volt az egyetlen elfogadható eredmény, egyetlen esetet kivéve ez sikerült is.
2011 óta a Pikes Peak Highway felülete aszfalttal borított, de ez nem mindig volt így. Korábban több mint száz éven át az utat a Pikes csúcsára kő, apró gránittörmelék és murva, valamint – nagyon sokszor – sár borította. A Pikes Peakre vezető úgynevezett felfutó verseny ötlete 1916-ban született meg.

Pikes Peak

Spencer Penrose (balra)

Egy bizonyos Spencer Penrose találta ki, hogy a nehéz és rendkívül veszélyes utat a lehető legrövidebb idő alatt megtegyék, az ötlet számos autóst és motorost megihletett. A Felhők Versenyének is nevezett Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) első megméretetésének győztese a 22 éves, Washington DC-ből származó Rea Lentz volt; 125 lóerős Curtiss repülőgépmotorral hajtott Romano Demon Special-ja 20 perc és 55,6 másodperc alatt tette meg az utat.

Pikes Peak

Rea Lentz

A csúcson nemzeti hősként fogadták. A 2000 dolláros díj akkoriban egy fél életre elegendő vagyonnak számított. A magas nyereménynek és a folyamatos életveszélynek köszönhetően a verseny azonnal legendássá vált; az Egyesült Államok és a világ számos versenyzője tűzte ki célul az indulást. Minden valamirevaló versenyző, szerencsehuszár és adrenalinfüggő itt akart nevet szerezni.

Pikes Peak

Pikes Peak highway

A PPIHC 20,2 kilométeres útvonala 156 kanyarból áll. A startvonal a Pikes Peak highway hetedik mérföldjénél van, a cél pedig – 1616 méterrel feljebb, a Zebulon Pike által 211 évvel ezelőtt felfedezett csúcson. Az elképesztő kanyarkombinációkból álló út átlagos meredeksége több mint hétszázalékos.

Egy furcsa új-zélandi felveszi a kesztyűt

Az 1951-es születésű Rodney „Rod” Millen Új-Zélandról származik. A hetvenes években az NZRC bajnokságokban szerzett számos kimagasló eredményt. Ezután az évtized vége felé az Egyesült Államokba költözött, ahol sikerrel folytatta a versenyzést, navigátorával, Tony Sicombe-bal együtt részt vett WRC futamokon és az Ázsiai-Csendes-óceáni régió versenyein, újabb bajnoki kupákat gyűjtve be.

Pikes Peak

Rodney „Rod” Millen

Ezzel párhuzamosan a kaliforniai Tustinban létrehozta a Millen Motorsports céget (később Millen Works). Millen több évtizedes autósportos tapasztalata lehetővé tette számára rendkívül magas szintű tuning-projektek megvalósítását, de egy idő után már nem volt számára elegendő a kihívás.

Pikes Peak

Michelle Mouton

Ezért a nyolcvanas években Millen ambiciózus cél tűzött ki maga elé: olyan autót fejleszt, amivel nem egyszerűen eredményesen szerepelhet, hanem azonnali győzelmet szerezhet a Pikes Peak International Hill Climb-on. Ebben az időben a világhírű versenyt a B csoportos raliautókat gyártó európai márkák uralták.

Pikes Peak

Ari Vatanen

A győzelmeket az Audi pilótái, köztük a világbajnoki ezüstérmes Michelle Mouton (Pikes Peak győzelem 1984-ben és 1985-ben), valamint a Peugeot versenyzői (Robby Unser, Ari Vatanen) aratták. A kilencvenes évek elején a játszmába bekapcsolódott a Suzuki csapata is.

Pikes Peak

Toyota Celica All-Trac Turbo

Millen úgy érezte, itt az idő, és 1992 végén felvette a kesztyűt. Pikes Peak-i autójának alapja egy 22 ezer dollárért vásárolt Toyota Celica All-Trac Turbo volt (az USA-n kívül: Celica GT-Four ST185). A 4×4-es hajtású Celica akkoriban a WRC ralikon számos győzelmet szerző modellként volt ismert. Az autó a Carlos Sainz által megnyert kétszeres rali-világbajnoki címnek, valamint Kankkunen és Auriol számos győzelmének köszönhetően vált legendává.

Pikes Peak

Celica Millen Motorsport

A Pikes Peak-i verseny sajátosságai számos módosítást tettek szükségessé a Celicán. A tesztek után Millen alkatrészeire szedte szét az autót, és tulajdonképpen egy „célszerszámot” épített. A sorozatgyártású motor teljesítménye (200 LE) kevésnek bizonyult a győzelemhez az extra gyors coloradoi „hegymászáson”. Bár a kupé kialakítás filigrán benyomást keltett, Millen úgy ítélte meg, hogy szükség van némi fogyókúrára, és a karosszériát könnyű és ellenálló szénszálból újjáépítette.

Pikes Peak

850 lóerős Toyota Celica

Az egyedi karosszéria az akkoriban új ST205 sorozatú modellre emlékeztetett. Ezután az autó testét egy tágas molibdén-acél keretre szerelték. Mindez összhangban volt az USA-ban általános „silhouette cars” elképzeléssel, mely szerint a versenyautó csak nevében emlékeztetett sorozatgyártású elődjére.

Pikes Peak
A grammokért folytatott küzdelemben eltávolították az utastér elemeinek többségét. A futómű állítható feszességű Penske lengéscsillapítókat kapott. A gyári helyett egy a Traction Products cég által gyártott, ötfokozatú kézi sebességváltót építettek be, a verseny útvonala által támasztott követelményekhez szabott áttételekkel. Az összkerékmeghajtás a szériaautóból származott, de ezt sem hagyták érintetlenül. A Toyota mérnökeivel együttműködve Millen megerősítette a hajtás szerkezeti elemeit. Az autóhoz passzoló speciális gumiabroncsokat a BFGoodrich szállította, mely egyben a projekt szponzorainak egyike volt.

A négyhengeres, soros, 1998 cm3-es hengerenként négy szelepes motor waste-gate típusú turbófeltöltőt kapott. A motorba többek között kovácsolt dugattyúkat, valamint nagyobb olajhűtőt építettek be. A „megerősítő terápia” után a Millen Motorsportnak egy körülbelül 850 lóerős Toyota Celica állt rendelkezésére. A versenyzésre kész, a Celica ST185 és ST205 elemeit, valamint a Millen egyedi megoldásait ötvöző jármű mindössze 885 kilót nyomott, ez egy akkoriban egészen elképesztő 0,96 LE/kg teljesítmény súlyarányt eredményezett. A projektet többek között a kaliforniai Torrance-beli Toyota Motor Sales USA, valamint a Pennzoil olajipari konszern támogatta.

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «