s

Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

Egy furcsa új-zélandi győzelmei a felhők felett (2. rész)

0

Az Egyesült Államokban július 4-én ünneplik a Függetlenség Napját – 1994. július 4-én hétfőn a Pikes Peak Highway mentén szurkolók ezrei ünnepelték a maguk módján a nemzeti ünnepet, csak itt rezesbanda helyett a világ leghíresebb hegyi versenyének gépei adták meg az alaphangot. Rod Millen az USAC Unlimited Division-ben indult, és nem hagyta cserben rajongóit.

 

Pikes PeakA starttól számított 10 perc és 4 másodperc múlva a sárga Toyota Celica áthaladt a Pike csúcsának célvonalán. Millen ezzel az eredménnyel természetesen megnyerte a világ leghíresebb versenyének 72. évadát, és új időrekordot állított fel, melyet csak 13 évvel később sikerült megdönteni. A csúcsot majdnem feleannyi idő alatt érte el, mint Rea Lentz, az 1916-os első verseny győztese.

Pikes Peak
E siker után a Toyota felajánlotta Millennek a gyári csapattal történő indulást az SCCA North American Touring Car sorozatban, melyet többek között a Lime Rock Park pályán tartottak. Az új-zélandi úr ugyan beült a Camry versenyautó szűk fülkéjébe, de igazi lételeme a hegyi versenyzés maradt. Az első győzelmet követő évben Millen a második helyet érte el a Pikes Peak-en, majd a Felhők Versenye következő, 74. évadában, 1996-ban Toyota Celicája újra a leggyorsabb kocsinak bizonyult (10 perc 13,641 másodperc). A Toyota és a Millen Motorsport együttműködésének köszönhetően a járművet tovább tökéletesítették, kiküszöbölve a konstrukció minden gyenge pontját. Ennek köszönhetően az új, 2.2 literes erőforrás már több mint 850 lóerős teljesítményt nyújtott.

Pikes Peak
Az USA nemzeti ünnepe 1997-ben Rod Millen és a Toyota harmadik győzelmével zárult a Pikes Peak-en. A 10:04:540-es eredmény azt jelentette, hogy az új-zélandi minden versenytársat maga mögé utasította, köztük a híres Nobuhiro „Monster” Tajimét is.

Pikes Peak

Kupékarosszériás verseny pick-up

1995 februárjában a Toyota amerikai részlege bemutatta az új, Tacoma modellt. A közepes méretű kisteherautó amerikai vásárlók tízezreinek szívét hódította meg. Rod Millen, látva a Tacoma üzleti sikerét, azt javasolta, hogy az autót alakítsák át a Pikes Peak-i verseny követelményeinek megfelelően.

Pikes Peak

Toyota Tacoma

Az első megbeszélés után mindenki értetlenül nézett a másikra, hogy ezt a korántsem versenyzésre szánt autót vajon hogyan lehet átalakítani egy ilyen kihívásra.

Pikes Peak

Toyota Tacoma “Pikes Peak”

Első lépésként a sorozatgyártású, acélból készült, platós karosszériát teljesen új, karbon keretre felszerelt, szénszálas karosszériára cserélték. Így a szögletes pick-up valódi, áramvonalas kupévá alakult át. Az optimális tömegelosztás érdekében a négyhengeres, 2.1 literes űrtartalmú motort középen helyezték el.

Pikes Peak

A Millen Motorsportnál elvégzett teljesítmény-tuning után a négyszelepes, turbófeltöltős DOHC erőforrás körülbelül 1000 lóerős teljesítményt ért el. Az elképesztő teljesítmény elképesztő fékeket igényelt, ezért az olasz Brembónál rendelték meg a fékrendszert, minden kerék nagy hőtűrésű, speciális – négydugattyús – tárcsákat kapott. A Toyota Tacoma Millen Motorsport 98 tömege mindössze 885 kiló volt, teljesítmény/tömeg aránya 1,12LE/kg volt.
1998. július 4-én Millen esélyt sem adott a 76. Pikes Peak International Hill Climb-on induló több mint száz versenytársának, a Tacoma „kisteherautóval” mindössze 10 perc és 7,70 másodperc alatt ért a csúcsra.

A célban Rod nem rejtette véka alá örömét, bár azt is elmondta, hogy legfontosabb célja a táv tíz percnél rövidebb idő alatt történő megtétele volt. Egy évvel később Rod Millen ötödször (és másodszor a Tacoma volánja mögött) nyerte meg a legendás Felhők Versenyét.

Millen Works az új évezredben

Pontosan 2000-ben mutatták be az 500 lóerős motorral és négykerék-meghajtással felszerelt, a modell 7. generációján (T230 sorozat) alapuló Celica Millen prototípusát. A projektben részt vettek a Toyota Racing Development mérnökei is. Az autót „egy közúti használatra való Celica GT-S és egy INDY formula-versenyautó elképesztő keverékének” nevezték. 2006-ban a Millen Works cég a Five Axis Models-szel együttműködve megépítette a Fuse koncepcióautót, az amerikai piacra szánt Scion márkához.

Pikes Peak

Scion Fuse koncepció

Ugyancsak Millen műhelye tuningolta a Toyota FJ Cruisert a legendás kaliforniai Baja 1000 versenyre. A volán mögé maga Rod Millen ült be, navigátora pedig fia, Ryan volt. Kevesen tudják, de Millen győztes Toyotái eredeti állapotukban fennmaradtak, és kiállították őket a Goodwood Festival of Speed-en.

Pikes Peak

Toyota TMG EV P002

Pikes Peak a Toyota konszern számára mindig is különleges jelentőségű helyszín marad. 2013 júliusában a verseny során tesztelték az elektromos meghajtású Toyota TMG EV P002 prototípusát, két évvel később pedig – a Lexus RC F GT tanulmánymodellt.

Pikes Peak

Lexus RC F GT

A versenycsapat tagja volt Justin Bell, a Le Mans-i verseny győztese és a FIA GT-sorozat bajnoka. Nem kizárt, hogy a Toyota győzni fog még Colorado Springsben, mint azokban az években, amikor a volán mögött egy furcsa új-zélandi úriember ült…

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «