Hétregattás küzdelem

0

A Maxi72 versenysorozatban való részvétel minden, csak nem egy könnyed fuvallat a hajók tulajdonosainak és legénységei számára.

Hétregattás küzdelem

Mielőtt eldördült volna a startpisztoly, a Bella Mente és a Proteus egymás körül körözött, mint két bokszoló a ringben, mialatt mindketten arra vártak, hogy a másik hibázzon. Ahogy a Maxi72 verseny első napja elkezdődött, azonnal összecsaptak a favoritok. A Bella Mente, mely utóbbi két Rolex Maxi72 World Championship győztese és akik két hónappal korábban nyerték meg a Royal Ocean Racing Club Caribbean 600 mérföldes versenyt. A Proteus legénysége tavaly már itt győzedelmeskedett és eszük ágában sem volt átadni ezt a címet.

Hétregattás küzdelem
A két hajó kialakítása virtuálisan megegyezik, ami megkülönbözteti őket, az a hajótestek formája és a különböző szalagok, amiket a fekete vitorlákba szőttek. Nem sokkal korábban egy igazi életre-halálra menő párviadalt vívtak a RORC Caribbean 600-on. Összesen hétszer váltották egymást a vezető helyen a 600 mérföldes verseny folyamán, ami az első küzdelem a Maxi72 hét-regattás szezonjában.

Hétregattás küzdelem
Nem babra megy a játék ezt jól fémjelzi, hogy a Bella Mente legénysége 85-ször váltott vitorlát, és volt egy pont, amikor mindkét jacht teljesen kibontott vitorlákkal hajózott, több mint 30 csomós sebességgel. Akkor a Bella Mente 14 perccel a Proteus előtt fejezte be a versenyt. Egy édes győzelem volt ez a hajó és legénysége számára, miután 2016-ban tőkesúly problémák miatt fel kellett adniuk a versenyt.

Hétregattás küzdelem

John „Hap” Fauth (72), a Bella Mente tulajdonosan és kormányosa. A Les Voiles-en arra teljes erejével arra koncentrált, hogy hajóját az első pillanattól a vezető pozícióba kormányozza, és ne engedje azt át senkinek a 3,5 órás verseny során. A Minneapolisi Churchill Companies befektetési vállalat alapítója és elnöke 7 éves kora óta vitorlázik, és az évek során számos versenyhajója volt. A Bella Mente a harmadik, neve olaszul szépséges tudatot jelent.

Hétregattás küzdelem

Ahogy a legénység a startpisztoly eldördülésére várt, a Bella Mente a Proteus orra körül körözött, mely utóbbi tulajdonosa, George Sakellaris az Ameresco, egy energiaszolgáltató vállalat elnöke irányított. A harmadik nagyágyú a Prospector a közel hozzájuk “ringatózva” várta a verseny indulását. Amikor elhangzott a rajtot jelző lövés, a Bella Mente az első volt a sorban. Három órával később Fauth Bella Mentéje és 19 fős csapata egy szinte hibátlan versenyzés után 1 perc 14 másodperccel a Proteus előtt ért be a célegyenesbe – legalábbis úgy tűnt.

Hétregattás küzdelem
Amikor Fauth visszatért a bázisra, megtudta, a Bella Mente fél másodperccel előbb hagyta el a rajtvonalat, mint kellett volna. Ez a szabályszegés 10 százalékos időbüntetést vont maga után, ami 24 percet jelentett a jachtnak, így visszacsúsztak a hatodik helyre. „A 10 év alatt, amióta részt veszek a Maxi versenyeken, csak kétszer rajtoltam hamarabb” – mondta Fauth leverten.

Hétregattás küzdelem
„Abszolút uraltuk azt a versenyt” mondta a Bella Mente taktikusa, Terry Hutchinsin. „De vétettünk egy emberi hibát, és ez sokba került nekünk, de nem hagyjuk, hogy a későbbiekben ez befolyásoljon minket.
Végül is a Proteus lett a versenyhétvége az összesített győztese. A Prospector végzett a második helyen, a Bella Mente pedig a negyedik lett.

Hétregattás küzdelem

Májusban a sorozat átevezett a Földközi-tengerre a Palma Vela regattára, majd az utolsó négy versenyre, aminek a Maxi72 Rolex World Championship is a része, amit szeptemberben Szardínia partjainál rendeztek meg.

Hétregattás küzdelem

A Maxi72 osztály három évvel ezelőtt jött létre a kisebb jachtok egy korábbi generációja, Mini Maxis nyomán. A Maxi72 világméretű flottája most nyolc nagyméretű, gyors és rendkívül kimunkált jachtból áll, amelyek sokkal kisebb versenyhajókhoz hasonló teljesítményre képesek. „A mai versenyvitorlások között a Bella Mente-hez használták a legfejlettebb anyagokat” – mondja Don Watson, Rhode Islanden található New England Boatworks vezető hajóépítője, ahol a Bella Mentet készítették. „A Kevlar méhsejt-magos hajótest, és a Nomex méhsejt fedélzet a szénszálas borítással és belső szerkezettel egyszerre teszi könnyűvé és erőssé ezt a hajót.” A Proteus felépítése megegyezik ezzel. Mindkét jachtot a német hajómérnök cég, a Judel/Vrolijk & Co. tervezte.
„Nagyon fürgék és súlyérzékenyek” – mondja Fauth a Maxi72 hajókról. És gyorsak. A jachtok gyakran 30 csomós sebességgel versenyeznek, és akár 38 csomót is képesek elérni.

Hétregattás küzdelem

A Maxi72 hajók olyan tulajdonosokat vonzottak, mint Fauth és Sakellaris, akik szeretnek vitorlázni és jók is benne. Emellett hajlandóak nagy összegeket fektetni évről-évre a hajóik technikai fejlesztésébe és legénységbe.
A versenyosztályban elfogadott szabályok minden szezonban megengedik a hajók szerkezeti változtatását, tehát a tulajdonosok milliókat költenek vitorlákra, tőkesúlyokra és különböző dizájn változtatásokra, hogy a hajóik könnyebbek és gyorsabbak legyenek. (A hajó hosszának vagy süllyedésének megváltoztatása azonban tilos.)

Hétregattás küzdelem

Kritikus pont a súly; minden extra kilogramm a víz fölött, ellenségnek számít. „Nem cipelünk magunkkal tartalékot a hajón, és a nyíltvízi versenyekhez van egy kis gázégőnk, hogy meleg levest tudjunk készíteni” – meséli Fauth, aki három Rolex World Championshipet nyert, először 2012-ben egy Mini Maxi-val, aminek szintén Bella Mente volt a neve. „Ezen felül csak a vitorlák és a legénység van.”
„Nagyon körültekintően választottuk ki a legénységünket” – állítja Fauth. „Amikor lecserélünk valakit, meggyőződünk arról, hogy fejlesszük azt a pozíciót. Ezek a vitorlások nagyon jól hajózhatóak, ezért professzionális legénységre van szükség. Itt minden a verseny teljesítéséről szól. Amatőrök egyszerűen képtelenek lennének ezen a szinten versenyezni.”

Hétregattás küzdelem
A Bella Mente legénysége minden regatta előtt egy héttel összegyűlik, és napi 9 órát edz. Esténként az edző, aki felvette az aznapi gyakorlást, végigmegy a felvételen a legénységgel.”Van egy adatbázisunk a szél-, áram- és egyéb adatokkal, amelyet a futam előtti éjszakán átnézünk” – osztja meg Fauth. „Ezen a szinten komolyan kell venned, amit csinálsz.”

Hétregattás küzdelem
A vitorlázók mellett a Bella Mente csapatába beletartozik a segédszemélyzet, akik a szénszálas elemekért, a hajó hidraulikájáért és a vitorlákért felelősek. Egy séf és séf helyettes is van a csapatban.
Fauth naprakészen tartja a hajót – mondja Sanderson. Tudja, hogy  ezt meg kell tennie, ha jól akar teljesíteni. A jacht új tőkesúlyokkal és árbocokkal lett felszerelve, és rendszeresen új szénszálas vitorlákat kap, amiket Hutchinson és Sanderson folyamatosan igazgat és javít a teljesítmény tökéletesítése érdekében.

Hétregattás küzdelem

A civil munkájukban Hutchinson és Sanderson rivális cégeknek dolgoznak a vitorlagyártó iparban. „Nem tudok egyetlen hasonló helyzetről sem a versenyek világában”- fűzi hozzá Sanderson, az új-zélandi Doyle Stratis Sails vezérigazgatója. „Ez olyan, mintha két motorgyártó cég megosztaná egymással a titkaikat egy Forma 1 csapat érdekében. Ez egyszerűen elképzelhetetlen! Szerencsére mi egy erős együttműködést hoztunk létre, és egy nagyon jó vitorlát fejlesztettünk ki ennek eredményeként.”
„Az emberek gyakran kérdezik tőlem, hogy tud a Bella Mente ilyen jó eredményeket elérni” – meséli Hutchinson, aki a michigani Quantum Sails elnökhelyettese. „Egyszerű. Hap győzni akar.”

Hétregattás küzdelem
A Proteus legénységének tagjai mind sikeres profi vitorlázók, a hajó pedig két évvel fiatalabb, mint a Bella Mente. A tőkesúlyt, az árbocokat, a vitorlákat és a kormánylapátokat folyamatosan finomhangolják. „A hajó rendszeresen átfogó teljesítményanalízisen esik át” – mondja Sakellaris. „Minden versennyel egyre jobb eredményeket érünk el.”

Hétregattás küzdelem
A cél, hogy a hajó csúcsformában legyen a szardíniai fináléra, a Maxi72 Rolex World Championshipre. „Az a “nagy” verseny mindenki számára” – magyarázta Stuart Bannatyne, a Proteus taktikusa. „Itt veszik elő az új vitorlákat, a hajók pedig csúcsformában vannak.”
Fauth azt mondja, akár győz vagy veszít, nyugdíjazni fogja a Bella Mentet az év végén. Lesz egy másik Maxi72? „Hosszú ideig építettük ezt a csapatot, és igazán jó” – mondja. „Nem tervezek visszavonulni a közeljövőben. Úgy fogalmaznék, hogy valószínűleg lesz egy másik hajó az életemben.”

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «