Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

Luxusrepülés, avagy a repülés luxusa

0

Ahogy az élet számos területe, úgy a légi közlekedés is kitermelte a maga prémium kategóriás szolgáltatásait. A magánrepülőgép-bérlés idehaza talán még egy sor sztereotípiával párosul, azonban kétségtelenül egyre népszerűbb utazási mód. Ezt jól fémjelzi az is, hogy a bérelhető légi flotta évről évre növekszik. Joe Kurta Németország után Magyarországon is megnyitotta jet charter bróker irodáját, ami immáron tíz éve a személyre szabott privát légi utaztatásra szakosodott. Az üzletember segítségével egy picit most mi is „szárnyakat adhatunk vágyainknak”, és bepillanthatunk a kulisszák mögé.

Az első kerület egy csendes utcájában található a Call a Jet irodája. Némileg rendhagyó díszlet fogadja a belépő vendéget, ugyanis itt a repülőgépmakettek vagy pálmafás poszterek helyett ismert futballisták dedikált mezei uralják az ajtóval szemben lévő falat. Ők és még számos jó nevű játékos is utazik – velünk – mondja Kurta úr jóleső elégedettséggel az arcán. A brassói születésű üzletember Bonn után tavaly nyitotta meg budapesti irodáját. Vendéglátóm a zeneiparból nyergelt át az utaztatás e speciális területére, mondhatni, családostól, hiszen ma már szinte mindenki a vállalkozásban dolgozik. Azt vallja: a magánrepülőgép-bérlés nem sokban különbözik attól, mint amikor egy taxit hív az ember, természetesen nem vitatva azt a tényt, hogy ehhez bizony kétségtelenül vastagabb pénztárca szükségeltetik. De az idő pénz – nem beszélve a szolgáltatás nyújtotta kényelemről, aminek manapság egyre többen hajlandók megfizetni az árát.

Call a Jet

Joe Kurta

Barna András (B. A.): Az emberek jellemzően olyan vállalkozásokba vágnak bele, amiben otthonosan mozognak, vagy nagyon jól ismerik a szakmát. Önt mi inspirálta? Kötődött valamilyen módon a repüléshez?

Joe Kurta (J. K.): Nem volt semmilyen kötődésem, leszámítva az utóbbi tizenöt évet. A zeneiparból jöttem. Ezt megelőzően egy zenei kiadóm volt, ami Call Records néven futott.

B. A.: Mielőtt továbbrepülünk, egy gondolatnyi vargabetűt írjunk le a téma körül. Milyen zenei stílust követtek?

J. K.: Könnyűzenében, ezen belül is a house-, funky-, később technoirányzatokban mozogtunk, még később pedig a keményebb elektronikus vonalat is képviseltük, forgalmaztuk. Nagyon sok bakelitet eladtunk világszerte, így Magyarországon is. Sok DJ-vel, zenei producerrel álltunk kapcsolatban. Egy nagyon szép időszak volt.

B. A.: Ez nem egy amolyan magába szippantó világ, amibe ha belekerül az ember, akkor onnan csak nehezen tud kiszállni?

J. K.: Kétségtelenül van ebben sok igazság, de ha ez ember észnél van, akkor lehet ezt másként is csinálni. Mi nagyon sokat dolgoztunk. Fellépéseink ugyan nem voltak, mint egyes producereknek vagy DJ-nek, viszont rengeteg zenei anyagot hallgattunk meg, és kiválasztottunk közülük olyan felvételeket, amiket később legyárttattunk.
Aztán változott a világ, aminek hatására vagy nekünk is stílust kellett volna váltani, vagy bezárni a boltot. Emellett ráadásul egyre inkább teret nyertek a digitális adathordozók, jöttek az első MP3-lejátszók, szóval semmi nem mutatott túl jó irányba.

B. A.: Ma már elmondható, hogy ez a mostani vállalkozás is jól muzsikál, de annak idején hogyan jött az ötlet, hogy belefogjon?

J. K.: Volt egy barátunk, aki Angliában egy charter bróker cégnél volt alkalmazott. Ő beszélt nekünk sokat erről. Elkezdett érdekelni a dolog. Olyannyira, hogy fogtuk magunkat, és kimentünk Genfbe – , a Business Aviation kiállításra. Mindez 2008-ban történt, a válságos évek elején, ami paradox módon valahogy szerencsét is hozott. Mint oly sok másik, ez a terület is csak vegetált a kevés munka miatt, ennek köszönhetően volt idő „velem” foglalkozni, és nagyon sok segítséget kaptam mindenhonnan. Rengeteget tanultam, rengeteg repülőgépet megismertem, és a fejemben lassan összeállt a koncepció is.

Call a Jet

B. A.: Ezzel párhuzamosan ment a zenei vonal is?

J. K.: Egy rövid ideig tartott a párhuzam, de később már csak a repülés maradt.

B. A.: Együtt csinálták az említett barátjával az új céget?

J. K.: Nem, ő csak egy darabig volt társ. Kapott egy visszautasíthatatlan ajánlatot a UPS-től, így ő a biztosabb utat választotta. (Mosolyog.) Minden vállalkozásnak kell néhány év, amíg befut, nálunk is el kellett telnie két-három évnek, mire azt mondhattuk, hogy elindultunk. Pontosabban elindultam, mert addig egyedül csináltam az egészet.
Ez egy nagyon érzékeny ágazat, ugyanis minden egyes út egyedi. Nincsen két egyforma út, ügyfél. Minden parterünknél más a fontos, amit nekünk minden esetben figyelembe kell venni. Sok kérést nagyon nehéz megvalósítani, mert azt azért be kell látni, hogy egy magánrepülőnél sem lehet bármit megcsinálni. Főleg, ha olyan nagy repterekre akarnak menni, vagy onnan elrepülni, mint Frankfurt, Moszkva vagy London.

B. A.: Hogyan lép be egy ilyen érzékeny piacra az ember? Nyilván léteznek sémák, praktikák, de az ön esetében ez hogy nézett ki?

J. K.: A zeneipari tevékenységemből sokat merítettem. Ott nagyon sok tapasztalatot szereztem üzletépítés terén, ez sokat jelentett. Aztán az említett barátom nagyon sok jó tippel segített.

Call a Jet
Egyébként az elmúlt öt-hat évben futott fel ez a típusú közvetítői tevékenység, amit ma mi végzünk. Korábban ennek egyáltalán nem volt ennyire széles piaca. Ma egészen más a helyzet. Csak mi tizenkétezer bérelhető repülőhöz férünk hozzá világszerte, ezekről azonnal látjuk, hogy hol vannak, mikor szabadok stb. Ennek köszönhetően gyakorlatilag szinte azonnal tudunk válaszolni egy megkeresésére. Előfordult olyan a praxisunkban, hogy valaki reggel kilenckor felhívott, hogy sürgősen utazni akar, és egykor már gépen ült. Számunkra nagyon fontos, hogy egy bejövő megkeresésre azonnal reflektálni tudjunk. Sőt arra is ügyelünk, hogy az ügyfél kezét egészen az utazás végéig fogjuk, aki így mindig tudja, hogy ki a kapocs, és kihez fordulhat, ha kérdései merülnének föl.

B. A.: Mennyi utat bonyolítanak?

J. K.: Egy évben körülbelül ötszázat. De ehhez az is nagyban hozzájárul, hogy viszonylag régen benne vagyunk a szakmában, ismernek minket, és ennek köszönhetően a legjobb árakat is kapjuk.

B. A.: Vannak cégek, amelyek bérelhető flottát tartanak, vagy egy-egy nagy légitársaság nyújt ilyen szolgáltatásokat?

J. K.: Van ilyen is, olyan is, sőt van olyan, aki magánszemélyként vásárol egy repülőgépet, és amikor nem használja, akkor azt bérbe adja egy légitársaságon keresztül. Ugyanis repülőgépet fenntartani igen drága mulatság, hiszen az akkor is viszi a pénzt, amikor a földön áll. Én azt szoktam mondani, hogy aki nem repül havi ötven órát – ami nagyon sok –, annak nem érdemes repülőt tartania. Persze a világon számos gazdag ember meg tudja ezt tenni, de nagy általánosságban nincs értelme.

Call a Jet

B. A.: Idehaza is van bérbeadással foglalkozó cég?

J . K.: Tudomásom szerint akad egy-kettő.

B. A.: Hogyan történik egy rendelés? Maradjunk a taxis példánál!

J. K.: Amikor megkeresnek minket, akkor nemcsak az úti cél a lényeges szempont, hanem az is, hogy mikor akarnak repülni, hányan mennek, mekkora a csomagigény, vagy akarnak-e esetleg kutyát, macskát vinni stb.
Amikor ezek az információk megvannak, akkor mi megkeressük a legközelebbi megfelelő szabad gépet arra az időpontra. Az ajánlat mellé az ügyfél megkapja annak a gépnek a külső-belső fotóit, amivel ő valójában utazni fog.

B. A.: Némileg kerülgetjük a kérdést, de nyilván az ár sem mellékes. Mennyire drága egy bérelt gépen utazni?

J. K.: Így utazni mindenképpen egy luxusdolog, viszont roppant kényelmes is, amiről kevesebb szó esik. Nézzük meg egy példán keresztül! Mondjuk egy hatfős társaságnak egy Budapest–Milánó oda-vissza út hozzávetőlegesen nyolcezer-ötszáz (mivel csúcsszezon van, ilyenkor drágábbak a járatok) – euróba kerül. Talán nem köztudott, de ebben az esetben elég csak a gép indulása előtt negyedórával kint lenni a repülőtéren, egészen pontosan a Ferihegy–1-en, ami egy gondolattal közelebb van a Liszt Ferenc Airportnál. Ha úgy adódna, hogy nem ér oda valaki időben, akkor felhív minket, és mi értesítjük a pilótákat. Nemegyszer fordult már elő olyan, hogy valaki valóban nem ért oda időben, mert dugóba került, vagy csak egyszerűen nem tudott időben elindulni. Ilyenkor értelemszerűen a gép megvárja. Ha valaki magánrepülőgépen utazik, azzal minimum két-három órát spórol, hiszen nem kell kint lennie a reptéren sokkal korábban, nem kell várnia a biztonsági ellenőrzésre stb. Egyszóval stresszmentes az egész.

Call a Jet
Arról nem beszélve, hogy nekünk – ellentétben a menetrend szerinti járatokkal – nem kell alkalmazkodnunk egyik vagy másik repülőtérhez. Az úti cél ismeretében a legoptimálisabbat választjuk ki, így az ügyfélnek nem kell a leszállás után adott esetben órákig autóznia ahhoz, hogy ténylegesen megérkezzen. Ez egy olyan városban, mint például London, ahol van tíz repülőtér, egyáltalán nem mellékes szempont. Szóval ez a repülési forma a lehető legnagyobb szabadságot biztosítja. Mi még olyan dolgokra is oda szoktunk figyelni, mint a közlekedési helyzet. Megnézzük, hogy az érkezés időpontjában általában milyen forgalom várható, és erről tájékoztatjuk az ügyfelet is.

B. A.: Sok a magyar ügyfelük?

J. K.: A tavalyi évben öt magyar ügyfelünk volt, cégek és magánszemélyek egyaránt, ami örvendetes. Az is elmondható, hogy az elmúlt évben 17 százalékkal emelkedett a magánrepülőgép-forgalom Magyarországon, szóval mi úgy látjuk, hogy szépen lassan be fog indulni a piac. Ami egyfelől azért van, mert ugyan ez egy luxusdolog, de nem minden esetben méregdrága.
Persze Kolumbiába elutazni tíz napra nem olcsó mulatság. Azért ezt a példát említem, mert néhány hónappal ezelőtt egy régi ügyfelünknek szerveztünk egy ilyen utat. Németországi indulással ezt a távot tizenegy óra alatt lehetett megtenni, és egyetlenegyszer sem kellett leszállni. Mindez menetrend szerinti géppel többszöri átszállást és többszöri tortúrát jelent, és nem mellesleg kétszer annyi időbe kerül. Igaz, a gépet tíz napig parkoltatni kellett, ami nem olcsó mulatság. További érdekes adalék, hogy az a Gulfstream gép, amivel utazott, az akár 15 ezer méteren is képes repülni, ezzel szemben a kabinban az az érzésed, mint ha kétezer méteren mennél csak. Mindemellett szinte nincsen egyáltalán légi forgalom, az időjárás is más, elkerülnek például a kellemetlen turbulenciák, az utazó sem fárad el annyira.

Call a Jet

B. A.: Említette, hogy vannak extrém kívánságok. Mikre kell gondolni?

J. K.: Semmilyen rossz dologra. Elmondhatjuk, hogy nálunk száz ügyfélből kilencvenkilenc teljesen normális és rendben lévő partner. Soha nem volt gondunk, ha akadna ilyen, akkor vele biztosan nem dolgoznánk többet. Nagyon sok futballista volt már az ügyfelünk, azt kell mondjam, hogy nagyon szeretünk velük együtt dolgozni, mert rugalmasak. Sok törzsutasunk van már, olyan is, akik hat-hét éve már csak velünk utazik. A miénk egyfajta bizalmi tevékenység is. Az ügyfeleink egy jelentős része sok esetben személyesen is meg akar ismerni minket, számunkra azért is volt fontos, hogy egy ilyen exkluzív környezetben nyissunk irodát. Az üzletpolitikánk másik nagyon fontos része, hogy feleslegesen nem zaklatjuk az ügyfeleinket. Az utasaink nagy része pontosan tudja, mit akar. Amikor megrendel egy utat, akkor mi részletesen felírunk mindent, és ehhez tartjuk magunkat; történjen bármi, azt fogjuk neki adni, amit kért, és ha minden sínre került, mi már csak akkor keressük.

B. A.: Hol van még irodájuk?

J. K.: Németországban van a bázisunk, Bonn mellett. Tavaly októberben nyitottuk ezt a budapesti irodát, és itt szeretném bővíteni a tevékenységet. Szeretem ezt a várost, és a családomat is szeretném idehozni. Úgy látom, hogy a problémák ellenére is látványos fejlődés tapasztalható Magyarországon. Jelentős beruházások valósulnak meg, jó minőségben szolgáltató éttermek, szállodák léteznek, és ezek magukkal hoznak egy speciális vendégkört is. Az igényesebb klientúra pedig reményeim szerint számunkra is üzletbővülést jelenthet.

B. A.: Mennyire kiszámítható ez a piac?

J. K.: Szinte egyáltalán nem kiszámítható. És azt is látni kell, hogy nem lesz minden ajánlatkérésből üzlet. Nemegyszer előfordul, hogy egy utat, amit az ember megcsinált korábban mondjuk ötezer euróért, azt legközelebb csak 7-8 ezer euróért tudja kínálni, mert közben olyanok lettek az adott körülmények. Mondjuk épp nincs a közelben olyan gép, amilyet az ügyfél igényelne. És itt ismét visszatér a bizalom kérdése, ugyanis mindenki számol, és az ügyfélnek fontos, hogy olyan céggel dolgozzon együtt, amelyik vigyáz a pénzére.

Call a Jet

B. A.: Van versenytársuk idehaza?

J. K.: Nem tudok róla, bár azt el tudom képzelni, hogy néhány légitársaságnak van olyan része, amelyik brókerezik, de konkrét charter bróker konkurensről nem tudok. Én azt gondolom, hogy jó pozíció szinte elsőként a magyarországi piacra lépni. Ez azt vetítheti előre, hogy egyre több munkánk lesz, ahogy többen meg fognak ismerni minket. Azt viszont nem gondolnám, hogy mondjuk tíz charter brókert el tudna majd tartani ez a piac.

B. A.: Ön szerint hova lehet vagy érdemes fejlődni?

J. K.: Azt gondolom, hogy sok olyan ember él Magyarországon, aki megtehetné, de még nem próbálta ki a magánrepülő-bérlést. Aki nem utazott még így, az el sem tudja képzelni, hogy ez milyen jó dolog. Főleg a nyári időszakban, amikor „tele van minden”, és a zsúfoltság mellett még a járatok jó része is szinte biztosan késni fog. Szóval, aki egyszer kipróbálja velünk ezt a dolgot, az később bizonyosan nem akar majd másként repülni. (Nevet.) Nyilván ehhez megfelelően tehetősnek is kell lenni, vagy legalábbis nagyon jól kell hozzá keresni. Van olyan ügyfelünk, aki egyébként év közben a menetrend szerinti járatokat használja, de egy évben egyszer – nyaraláskor – magánrepülőgépet bérel. De vannak családos partnereink is, akik így utaznak.

Call a Jet
Azt is meg kell jegyezni, hogy az elmúlt évek alatt jelentősen csökkentek a költségek is. Ma már némelyik légitársaság flottájában egy típusból van már mondjuk tíz repülőgép. És ezek úgy vannak optimalizálva, hogy a lehető legkisebb költséggel tudjanak dolgozni. Például ha négy ember mondjuk Budapestről Münchenbe akar utazni, akkor lehet, hogy magánrepülő-bérléssel megússza annyiból, mint ha egy menetrend szerinti járatra az utolsó pillanatban venne jegyet. De egy cégvezetés is jobban járhat, ha rögtön egymás után több városba vagy országba kell elmennie. Mindezt egy repülővel megteheti, nem kell átszállni, szállodát bérelni stb. A hasznos idő megmarad, és tegyük hozzá, hogy feleannyira sem fárasztó. Azt gondolom tehát, hogy számos dologról nincs tudomásuk az embereknek. Nekünk az a feladatunk, hogy ezeket bemutassuk a leendő partnereinknek.

Call a Jet

B. A.: A szolgáltatásnak akkor van vége, amikor a gép begurul a terminálra, vagy további szolgáltatást is nyújtanak?

J. K.: Minden attól függ, hogy az ügyfél mit szeretne. Ha azt szeretné, hogy amikor leszáll, akkor álljon ott egy V vagy S osztályú autó, akkor ott fog állni. De igény szerint szállodát is foglalunk neki, ha kell. Egyébként az ügyfél egy nagyon pontos leírást, úgynevezett flight – briefinget kap az utazás előtt, amiben benne vannak a repülőgép adatai, a pilóták neve, illetve az is, hogy amikor leszáll a gép, akkor hol találja a találkozási pontot, és oda hogyan jut el. Mi egyébként figyeljük a járatokat, és azonnal be tudunk avatkozni, ha esetleg valami nem várt dolog jön közbe. De utókövetés is van, amikor megkérdezzük az ügyfelünket, mindennel meg volt-e elégedve. Így van lehetőség az azonnali visszacsatolásra.
Visszatérve az eredeti kérdésre: a szolgáltatásunkban alapvetően nincsen benne, pontosabban automatikusan nem ajánljuk fel az egyéb autó- vagy szállodabérlést. Igény esetén természetesen megoldjuk a világ bármely táján, azonban mi elsősorban a repülésre koncentrálunk.

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «