Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

Teljes a SUV-paletta – Mercedes-Benz GLA teszt

0

Az elmúlt években mintha a Mercedes-Benz kicsit visszafogta volna magát a modell fejlesztés tekintetében, de mivel az Audi és a BMW is igencsak rákapcsolt, a stuttgartiak sem vártak sokat és magasabb fokozatba tették a váltót a „csillagosok” is. Ennek a termékoffenzívának számos új modellt köszönhetünk, mint például a most górcső alá vett  GLA változatot is.

Kompakt SUV modelljével nem a Mercedes-Benz az első gyár aki ebben a szegmensben is forgalmaz autót, de abban mindenképpen első, hogy a GLA megjelenésével olyan széles SUV palettát tudhat magáénak a gyár, mint senki más. A márka öt modellsorozata (GLA, GLK, ML, GL és G) a legszélesebb kínálatot képezi az európai prémiumgyártóknál, kielégítve a vevők egyéni mobilitási igényeit. Egyben a Mercedes-Benz összesen öt új kompakt modellje közül a negyedik a GLA. Azt, hogy milyen pozitívan fogadták a vásárlók az új kompakt modelleket, az értékesítési számok mutatják: 2013 első felében világszerte 173.362 darab A- és B-osztály, valamint CLA talált gazdára, ami 58 százalékos növekedést jelent. Különösen figyelemre méltó az A-osztály tekintetében, hogy az európai vásárlók körülbelül 50 százaléka más márkák autóit használta korábban.

Az új modellekkel a Mercedes-Benz búcsút intett a szögletességnek

Az új modellekkel a Mercedes-Benz búcsút intett a szögletességnek

Nívós design
A prominens, öntudatosan felegyenesedett, központi csillaggal ellátott front erős, magabiztos arckifejezést ad a GLA-nak. Sportos vonásként erődómok tagolják a géptetőt, a kétlamellás hűtőmaszk pedig a jármű szélességét hangsúlyozza. Hozzájárul a mély benyomást keltő elölnézethez a fényszóró és a fénydiódás nappali világítás is – ezt az ikonszerű Mercedes-Benz stíluselemet háromfunkciós fényvonallá fejlesztették tovább, karakteres látványt adva. Az első lökhárító a hűtőnyílások előtt rombusz-optikájú rácsot kapott. A ködlámpát (extra felszerelés) a lökhárítóba süllyesztették. Látvány-alvázvédő és körkörös sötétszürke burkolatok erősítik a GLA SUV-karakterét. Ezek az első lökhárítónál kezdődnek, és a felverődő kövektől védenek.
Oldalnézetből is erőt és magabiztosságot testesít meg a GLA. Filozófiájának megfelelően a fényszórótól indul ki a „Dropping-Line“ karaktervonal, és a hátsó kerékívig tart, míg a díszléc a hátsó ajtótól a C-oszlopig emelkedik. Ezek, az oldalfal fényvonalával és a Dropping-Line ellentételeként küszöbmagasságban emelkedő vonallal együtt dinamikát és kifinomult feszültséget teremtenek. A védőburkolat a kerékívek kontúrját követve a hátsó lökhárítóig húzódik. A küszöbök, az SUV-jelleg erősítéseként, a kotrógépek kanálfogazására emlékeztető mélyedéseket kaptak. Felülről a széria tetődíszléc zárja le a látványt, extraként fényes fekete vagy polírozott tetősín kapható.
A hátsó híd fölötti erőteljes vállat különösen érvényre juttatja a C-oszlop karcsúsítása. A kétrészes hátsó lámpával ez kiemeli a far szélességét. A forma feszes, ugyanakkor optikailag lágy. E benyomást fokozza az ívelt hátsó szélvédő és a lámpák közötti ívelt krómfogantyú. Az osztott hátsó lámpák jóvoltából kellemesen széles a csomagtartó ajtónyílása. Magára vonja a figyelmet a nagy, aerodinamikailag nagyon hatásos tetőspoiler is, amely a tető hátsó részének struktúráját folytatja, és magában foglalja a harmadik féklámpát. További jellegzetes SUV-stíluselem a robusztus külső rakodóperem-védő, valamint a látvány-alvázvédő, amely fényes fekete, matt ezüst vagy ezüstös színben kapható.

Alkalomhoz a forma
A Mercedes-Benztől megszokott minőség mellett a siker titka az újszerű dizájn lehet. Hiszen míg a múltban meglehetősen „kockásak” voltak a csillagos modellek, addig az új autók esetében abszolút búcsút intettek a szögletességnek. A GLA egy újabb típus a kategória élvonalát képviselő áramlási jellemzőkkel. Alaktényezője 0,29, de a legjobb a 60 km/óra fölötti fogyasztást döntően befolyásoló „alaktényező szorozva a felülettel” mérőszám is, amely 0,66 m2. Ezt számos intézkedéssel érték el, például optimalizálták az A-oszlopot és a tükörházat, odafigyeltek a tető kilépő-élére és a hátsó lámpák alakjára. A hűtő és a fényszórók körül eltömítették a réseket, a hűtőlevegő szükség szerinti szabályozását pedig mozgatható lamellákra bízták. Az autó alatti légáramlást az alváz nagy felületű burkolásával, a hátsó híd előtti középső burkolattal, áramvonalas hangtompítóval és a hozzá csatlakozó diffúzorral simították.

Sportosan agresszív a belső tér kialakítása

Sportosan agresszív a belső tér kialakítása

Enteriőr
Az enteriőr a küllem sportos összképét folytatja, különösen erős értékhatással, amelyet a formanyelv és a válogatottan pazar anyagok kombinációs lehetőségeivel valósítottak meg. A díszítőelemek valamennyi felülete ezüstös galvanizálással kap hűvös tapintású, fémes hatást. A műszerfalban öt kerek szellőző kapott helyet, csillogóra galvanizált külső gyűrűvel. Az áramlási irányt finoman kidolgozott, galvanizált betéttel lehet változtatni. A szabadon álló kijelző fekete zongoralakk-optikájú szegélyét ezüstös keret fogja körül. A sportos karaktert emelik ki a CLA első és hátsó integrál-ülései is. Hátul a szélső helyek a hangsúlyosak (összesen 2+1 férőhely). A felszereléstől függően színes kontrasztvarrások is választhatók, a hangulatvilágítás pedig kívánságra fényhidat képez az üléstámla és a fejtámla közötti résben.

Korszerű és hatékony
Egy évvel azelőtt, hogy 2014-ben hetályba lép az új európai Euro 6 kipufogógáz-szabvány, az új Mercedes-Benz GLA valamennyi benzinmotorja és a csúcs-dízelje máris hozza az elvárt határértékeket. Mindegyik motor esetében szériafelszerelés az ECO Start-Stop funkció. Az erőátvitelről hatfokozatú manuális sebességváltó vagy a komfortot és a sportosságot ötvöző 7G-DCT duplakuplungos automata gondoskodik. A GLA 220 CDI 2,2 literes dízelmotorja 170 lóerős, nyomatéka pedig 350 Nm. Annak ellenére, hogy csak dízel nincs miért szégyenkeznie, hiszen álló helyzetből indulva 8,3 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s tempót, végsebessége pedig 215 km/h. Ezekkel az értékkel azért a nagy átlagnál így is lényegesen jobb a CDI verzió, és hát a tankolásnál érezzük ennek a motornak az előnyét, hiszen teszt erőltetett menete mellett, sem sikerült 7 liter fölé vinni a fogyasztást.

Ha kell ezt is tudja, de nem ez lesz mindennapos felhasználás

Ha kell ezt is tudja, de nem ez lesz mindennapos felhasználás

Örömautózás szabadidőben
A Mercedes-Benz új generációs, teljesen variálható nyomatékelosztású 4MATIC állandó összkerékhajtást kínál opcióként a GLA-hoz. E rendszer jellemzői a kiváló vonóerő-tartalék, az élénk viselkedés, a lehető legjobb menetbiztonság és a jó energiahatékonyság. A 4MATIC komponensei közé tartozik a duplakuplungos 7G-DCT robotváltóba integrált kihajtás a hátsó tengelyhez, és a hátsó hídba beépített, elektrohidraulikus vezérlésű lamellás tengelykapcsoló. Ez variálja a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között. A vetélytársakéhoz képest kisebb súly és a magas hatásfok további előnye a konstrukciónak.

Offroad funkciók
A 4MATIC összkerékhajtású járművekben széria a DSR (Downhill Speed Regulation) lejtmeneti sebességszabályozó és egy Offroad-menetprogram. Az előbbit egy középkonzoli gombbal lehet bekapcsolni, ilyenkor – a fizikai lehetőségeken belül – manuálisan beállítható, állandó sebességet tart a meredek lejtőn haladó jármű. Ez a motor és a váltómű vezérlése, illetve céltudatos fékműködtetések segítségével történik.
Az Offroad-programot a menetprogram-választó kapcsoló aktiválja. A rendszer úgy csúsztatja el a váltómű kapcsolási pontjait és a gázpedál jelleggörbéjét, hogy megfeleljenek a könnyű terepen, főképp laza talajon haladás követelményeinek. Az Audio 20 CD rádiókészülékkel (széria) és a COMAND Online berendezéssel (extra) kombinálva lehetőség nyílik, hogy az autós átkapcsoljon egy Offroad-képernyőre, amely az elkormányzás szöge és a választott Offroad-menetprogram mellett egy iránytűt mutat. Ezenkívül tájékoztat a fokokban kifejezett oldaldőlésről, a százalékban megadott emelkedőről és a DSR lejtmeneti sebességszabályozó aktiválásáról.

Mercedes-Benz GLA fotója

Vélemény
Összeségében csak jót mondhatunk a Mercedes-Benz legkisebb SUV modelljéről. Ebben az AMG-sített változatban a futóműve ugyan inkább egy sportkocsit, mint terepjárót ídéz, de bátran ajánlható városi „harcosoknak” is a masina, hiszen azok a SUV jellegzetésegek, amelyekkel a GLA sorozatot is felrúháztak a mindennapi városi közlekedésben is jól hasznosíthatóak, akár padkára kell felállni, rossz minőségű úton kell a dúgót kikerülni vagy éppen be kell férni egy teremgarázsba. Ahogy azt más Mercedes-Benz modelleknél is megszokhattuk a kedvező alapárra érdemes azért még egy jó adag pénzt rászámolni, hiszen számtalan olyan kiegészítő áll az autó opciós listáján, amelyek megvásárlása nélkül lehet élni, de nem érdemes!

Képek: Kopasz Zsolt, Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic- Műszaki adatok:

Motor

2,2 literes, 16 szelepes, soros, négyhengeres, turbós dízel motor

Hengerűrtartalom: 2143 cm3.

Legnagyobb teljesítmény: 125 kW (170 LE) 4000/min.

Legnagyobb nyomaték: 350 Nm 1750/min.

Erőátvitel

Sebességváltó: 7G-DCT duplakuplungos automata

Hajtásrendszer: 4MATIC összkerékhajtás

Méretek

Hosszúság: 4417 mm

Szélesség: 1804 mm

Magasság: 1494 mm

Tengelytáv: 2674 mm

Saját tömeg: 1595 kg

Csomagtér: 421-1235 liter

Menetteljesítmény

Végsebesség: 215 km/h

Gyorsulás 0−100 km/h: 8,3 sec.

Fogyasztás (országút/város/vegyes) 100 km/liter: 4.9/5.1/5.0

Tesztátlag: 6.4

Ár

Alapár: 10 759 000 Ft

Tesztautó ára: 18 152 790 Ft

 

Szerintünk

90% Kicsiben is tökéletes

Új design, fiatalos lendület, "csillagos" minőség, 4Matic összkerékhajtás, SUV filozófia

  • Forma 94 %
  • Minőség 92 %
  • Menetteljesítmény 88 %
  • Kényelem 88 %
  • Ár-értékarány 86 %
  • User Ratings (10 Votes) 41 %
Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «