Minden hangszeren játszik – Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid teszt

0

A dél-koreai márka lépésváltásának egyik eklatáns példája is lehet az IONIQ, hiszen egyből három alternatívát is kínál ezzel a modelljével. A kor szellemét követve hibrid, plug-in hibrid és teljesen elektromos változatban is megvásárolható, ráadásul jó áron.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

Az IONIQ piacralépésével egyből megosztó modellé lett. Szűkebb és tágabb értelemben számosan kerestek fogást a tavalyi tavasszal bemutatkozó autón. Pedig szerintünk nincsen sok értelme párhuzamokat keresni, még annak ellenére sem, hogy a Toyota kétségtelenül etalonként szolgál ebben a szegmensben. Az autógyártók, pontosabban a világ autózása vegyes vagy a tisztán elektromos meghajtás felé halad, aminek egyenes következményeként ki-ki a maga módján önti testbe a kiválasztott technológiát. A változás inkább abban van, hogy immáron a hibrid vagy elektromos hajtásrendszernek megfelelően tervezik ezeket az autókat, aminek csak pozitív hozadékai vannak és lesznek a jövőben.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid
A fentieknek nem ellentmondva kétségtelen tény, hogy embernek lehet némi de ja vúje az IONIQ láttán ugyanis a vonalvezetésében tényleg fellelhető némi priusos receptúra. Ez a lappangó érzet pedig abból adódik, hogy az ideális forma alkalmazása bizonyos keretet szab.
Az IONIQ kupés sziluettje sallangok nélkül veszi fel a csepp alakot. Ennél a modellnél nyoma sincs a folyékony szobrászatnak, letisztult felületekkel találkozunk, aminek eredményeként az autónak 0,24 lett a légellenállási együtthatója. Inkább sportos karter sem mint jövőbemutató ultradizájn. Kívülről csak a két „tanknyílás” és a felirat – no meg a zöld rendszám – árulkodik arról, hogy elektromos hajtása is van.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid
A frontrész a márkaarculati stílusjegyeket viseli. A felhúzott hátsórésze osztott szélvédős ajtót kapott, ami kívülről nagyon jól néz ki, belülről viszont nem annyira mivel némileg osztás belezavar a kilátásba. Nyilván a kilátás sofőrmagasság kérdése is, de ha már így fordult a tervezők ceruzája egy hátsó ablaktörlőt még kanyarinthattak volna ide.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid
Az utastér a családi autók komfortját idézi, ráadásul ebben az autóban a kéttónusú volt az enteriőr. A fekete-szürke elegáns kombinációja kifejezetten üdítőleg hatott. Ezzel a megoldással egyébként már az ix35-ben is találkozhattunk már ott is kellemes érzetet keltett.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid
A családiasságnak legfeljebb a csomagtartó mérete mond ellen, mivel az akkumulátor jelentősen elvesz a raktér mélységéből. Ugyan papíron a 446 liter, amivel kár lenne vitatkozni, viszont használati értékét tekintve nem tűnik ilyen nagynak.
A műszerfalról szinte száműzték a gombokat, nem úgy a kormányról, ahonnan szinte minden funkció elérhető, csak úgy, mint a középkonzoli monitorról. A nálunk lévő verzió jól felszerelt példány volt, ülés- és kormányfűtés valamint vezeték nélküli töltési lehetőség is a szolgáltatási paletta részét képezte többek között. Szellemes megoldás a csak sofőr oldali hűtés-fűtés, amit egy gomb segítségével tudunk aktiválni.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid
Valljuk be azért, hogy bármilyen elektromos vagy plug-in hibrid autóról is legyen szó, minden egyéb tekintetben könnyebben hozunk meg kompromisszumokat, ha jó a hatótáv. Egy tanult barátom azt mondta, hogy egy ilyen autókban lenyugszik az ember, és ez feltehetőleg így is van. Az biztos, hogy önkéntelenül is többet nézzük az akkumulátorok töltöttségi szintjét, mint mondjuk a kilométerórát. Mondhatni, hogy önmagunkkal versenyzünk, hogy adott töltési szinttel minél messzebbre jussunk. Persze a hatótáv nem csak lábméret kérdése, hanem a technológiáé is.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid
Az IONIQ benzin és elektromos motorjának összeteljesítménye 141 lóerő, az akkumulátora pedig a gyártó szerint 63 kilométer teljesen elektromos haladást tesz lehetővé. És ez az adat nálunk ült is rögtön hozzátéve azt is, hogy a legideálisabb tesztheti körülményeket csíptük ki, legalábbis időjárási szempontból mindenképpen. Tehát nem kellett kényelmi fogyasztókat bekapcsolni, így az autó valóban tudta a gyári értéket. Amikor a hatótáv teljesen elfogyott az akkumulátorban még ekkor is nagyjából húsz százalékos a töltöttség, így még jó pár kilométert tudunk vele autózni hibrid üzemmódban. Egyébként folyamatosan ellenőrizhetjük vezetési stílusunkat, egy program százalékos arányban megmutatja, mennyit vezettünk takarékosan, normál vagy agresszív módon. Noha az IONIQ-ban van egy „Sport gomb” de ezt biztos be fogja szőni a pók, hiszen az autó „bicós” kinézete ellenére sem hisszük, hogy bárki arra vetemedne, hogy sávbajnok legyen. Összességében az elektromos motor jól mozgatja a csaknem másfél tonnás kasztnit, de azért még sem sportkocsi, és ez így van jól.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid
Eltérően a japánoktól itt duplakuplungos hatfokozatú automataváltó van a hajtásláncban, ami véleményünk szerint sokkal harmonikusabb és nem utolsó sorban csendesebb a szigetországi CVT-hez képest. Mivel kiélveztük az elektromoshajtás adta előnyöket, így mi 3 liter körüli fogyasztást abszolváltunk.
A teljesen lemerült akkumulátorokat otthon kb. négy és félóra alatt lehet 100 százalékosan feltölteni, gyorstöltés mellett ez az idő jelentősen lerövidül, bár ezt nem volt módunkban kipróbálni. A rendszer egyébként kijelzi a műszerfalon a hátralévő töltési időt, de a nem kell állandóan bekukucskálni az ablakon. A műszerfal tetején három LED informál a pillanatnyi töltöttségi állapotról, így kívülről is azonnal képet kapunk az állapotról.
Az IONIQ másik nagyon vonzó tulajdonság a jó ár-értékarány, annak ellenére, hogy általában jól megkérik a plug-in hibridek árát. A Hyundai IONIQ alapverziója most akciósan 9 és fél millió forint, ami bő kétmillióval alatta van a legnagyobb riválisnak tekintett Prius áránál. Ehhez az árhoz a gyártó 5 év kilométermegkötés nélküli garanciát ad az autóra, az akkumulátorokra pedig 8 évet vagy 200 ezer kilométert.

Motor

1,6 literes, Atkinson ciklusú GDi benzinmotor

Hengerűrtartalom: 1580 cm3.

Legnagyobb teljesítmény: Benzinmotor: 77,2 kW (105 LE) 5700/min. Villanymotor: 44,2 kW (61 LE) Összteljesítmény: 141 LE

Legnagyobb nyomaték: benzinmotor 147 Nm 4000/min. Villanymotor: 170 Nm

Erőátvitel

Sebességváltó: Duplakuplungos 6 sebességes automataváltó

Hajtásrendszer: Elsőkerék-hajtás

Méretek

Hosszúság: 4470 mm

Szélesség: 1820 mm

Magasság: 1450 mm

Tengelytáv: 2700 mm

Saját tömeg: 1495 kg

Menetteljesítmény

Végsebesség: 178 km/óra

Gyorsulás 0−100 km/h: 10,6 sec.

Fogyasztás (vegyes) 100 km/liter: 1,1

Tesztátlag 100km/liter: 3

Ár

Alapár: 9 499 000Ft (akciós)

 

Szerintünk

8.6 Az egyik legjobb választás a Plug-in piacon

Az IONIQ felvette a neki dobott kesztyűt. Kellemes családi autó, sportos attitűddel takarékos megoldásokkal, jó ár-értékaránnyal

  • Forma 8
  • Minőség 9
  • Menetteljesítmény 8
  • Kényelem 8
  • Ár-értékarány 10
  • User Ratings (0 Votes) 0
Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «