Az idei Genfi Autószalonon történt debütálása után a Hannover környéki utakon próbálhattuk ki a Volkswagen Arteont. A cégcsoport nem titkolt célja ezzel a modellel, hogy premizálja a Passat holdudvarát.

A budapesti kora nyári kánikulájából megérkeztünk a hannoveri őszbe, ahol már a katonás rendben várt bennünket a “művész flotta”
A CC-t leváltó modell nem véletlenül kapott a formavilága mellé új keresztlevelet. A márka ezzel is jelezni akarta, hogy nem pusztán egy második generáció színrelépéséről van szó, hanem egy szemléletváltásról is, ami a korábbinál magasabb szintre pozícionálja az új modellt.
Noha többen úgy vélik, hogy az Arteon nem fog komoly rést vágni a flottapiacon, mi nem zárnánk ki ennek lehetőségét. De, tiszteletben tartva ezt az álláspontot úgy véljük, hogy az autó formai reneszánsza és utastér kialakítása, a vezetéstechnikai asszisztens, valamint komfort rendszereinek ötvözete, akár alternatívaként is szolgálhat egy energikus menedzserréteg számára, akik ugyanazt akarják, csak másként.

Az Arteon a Passat fölé pozicionálja a gyártó
Minden korábbi polémiánk ellenére az kétségtelen, hogy a CC után az Arteont továbbra is rétegautónak számít. De az vitán felül áll, hogy az új modell lágyított sportos karaktere és a jóértelembe vett nagyuras megjelenése mindenképpen tágabbra nyitja a piaci lehetőségeit.

Az egyik leglátványosabb elem az erőt sugárzó agresszív frontrész
Az Passat konszolidált limuzinos formavilágát megbontó Arteon „szoftosított” kupéjának jelentősebb paraméterei is megváltoztak. A hossza 10, tengelytávja 4 centivel lett nagyobb, mint az említett márkatársé. A CC-nél lágyabban lehajló vonalvezetése pedig a hátsó üléssor komfortjára volt jó hatással.

A CC-nél sokkal lágyabb kontúr, diszkrét a kupés hatás jellemzi
Összességében a méretváltozások kényelmesebb hátsótraktus kialakítást tettek lehetővé, ami nagyobb láb és fejteret jelentett. Az Arteon paramétereiből fakadóan simán öt ember utazását teszi lehetővé. (jelzés értékként hátul, középen is van egy fejtámla) Ezzel szemben a hátsó üléspad kialakítása viszont egyértelműen két személy tökéletes komfortjára lett kiképezve, ami Mátyás király és az okos lány meséjét juttatja eszünkbe, aki hozott is ajándékot, meg nem is.

Az üzleti jelleg egy árnyalt motívuma a hátsó üléssor 1+1 kiképzése
Ez a kis élc nem igaz viszont a csomagtér 563 literes nagyságára. Az 1557 literig bővíthető raktér komoly elnyelő képességgel bír, és nem mellesleg jól is pakolható.

Az 563 literes csomagtartó a nagy hátsó ajtónak köszönhetően jól pakolható
Utastere is azt az összeszedett precíz képet adja, amit a külső sugall. Az enteriőrben elektromosan állítható és masszázsfunkcióval ellátott kényelmes ülések vannak. A bőrhasználat kivitelezése a varrott bőrkormány, a műszerfal és a nívós dekorbetétek használata is prémiumjelleget kölcsönöz a beltérnek. Csak úgy, mint a háromzónás hipoallergén szűrővel ellátott klímarendszer. A fedélzet alig tér el a legújabb Passatétól, minimális dizájnbeli különbségek jelzik csak, hogy ez egy másik modell. Egyébként az uniformizálás legfeljebb a tudatunkra lehet rossz hatással, funkcionalitását tekintve jól átlátható és kezelhető.

Fedélzet a legújabb Passatból örökölte, minimális módosulásokkal
A 9,2 colos központi egység már a gesztusvezérélést is tudja, bár – ahogy egy másik márkánál is tapasztaltuk – ezen a rendszeren még van mit csiszolni. De, ha már itt tartunk érdemes elidőznünk – a teljesség igénye nélkül – az Arteon vezetéstámogató rendszereinél.
Amíg néhány éve csak a navigáció gombjait nyomogathattuk, addig mára szinte elképzelhetetlen mennyiségben állnak rendelkezésünkre vezetéstámogató és kényelmi asszisztenciák.

A GPS alapú kanyarfényszóró-rendszer
Az ember néha azt gondolná, hogy ezeket már képtelenség fokozni, mégis egy-egy modell színrelépésekor mindig akad valami új megoldás. Az Arteonnál is találhatunk olyan „meglepetésprogramot”, ami nem jön szembe velünk minden autóban. Ilyen például az intelligens fényszóró, amely a GPS és a táblafelismerőkamera adatait feldolgozva fordítja el az autó lámpáit a kanyar ívének megfelelően.

Predektív sofőr asszisztens, ami gyengéden bekormányozza az autót a kanyarba
Szintén a GPS adatokat veszi figyelembe az a rendszer, ami „rásegít a kanyarvételre” sőt az optimális tempót grafikusan is kijelzi a műszerfalon, mindeközben természetesen használja az adaptív tempomatot is. Ez a funkció egy kicsit tudathasadásos állapotot idéz elő vezetés közben, de nyilván szokás kérdése, „hogy nem a jobb egyből szólnak bele a vezetésbe.”

Vészhelyzeti asszisztencia egy tovább fejlesztett változata is helyet kapott az új modellben
A vészhelyzeti asszisztencia egy tovább fejlesztett változata is helyet kapott az új modellben, ami már nem csak megállítja az autót, ha a vezető rosszul van, hanem a le is kormányozza az útról, ha ez megoldható.
Az Arteon repertoár rendkívül széles skálán mozog. Három féle – Standard, Elegance, R-Line – felszereltségi szint közül választhatunk 150-től 280 lóerőig. Az alapmotor az 1.5 literes TSI 150 lóerővel, de ez később bővül egy 2.0 literes 190 lóerős változattal. A benzines aggregátok csúcsát a 280 lóerős erőforrás jelenti 350 Nm nyomatékkal és 6 másodperces 100 km/órára történő gyorsulással.

Három benzines és három dízel van a motorkínálati palettán 150 és 280 lóerő között
A gázolajos kínálatban a kétezeres motorok kétféle teljesítménnyel állnak rendelkezésre, 150 és 240 lóerővel, de a prognózis szerint lesz egy köztes verzió is 190 lóerős teljesítményszinttel. A teljes skála tehát három-három erőforrásból áll majd. A legnagyobb teljesítményű változatokhoz alapszinten jár a duplakuplungos DSG-váltó, de ez a kapcsolómű a kisebb teljesítményű aggregátorokkal szerelt verziókhoz is rendelhető.
A rövid menetpróba alkalmával legfeljebb a habot ehettük le a sütiről, a szerelemhez mindenképpen hosszabb ismerkedés szükséges. A tesztflotta 240 lóerős 500 Nm teljesítményt abszolváló összkerékhajtású modelljével autóztunk a legtöbbet, melynek vezetési komfortja németesen feszes benyomást keltett. A háromféle – Comfort, Eco és Sport – menetmód között nem volt relevánsan érezhető eltérés, bár az utóbbinál a motorhangszín változás „kellemes dallam volt”. A teljesítménye inkább volt megnyugtatóan erőtartalékkal bíró az 1800 kilós kasztnit mozgató motornak, sem mint sportos vezetésre sarkalló. De azt gondoljuk, hogy ez nem légy a levesben.

Az Arteon akár átlépheti a rétegautó határait
Az Arteon 1.5 dízel erőforrással 10 720 000 Forint. Az ugyanekkora benzinesnek, ha megjelenik majd a kínálatban, akkor bizonyára hétjegyű lesz az induló ára. De az is biztos, hogy nem ez viszi majd el az eladások zömét, hanem a nagyobb motorral szerelt változatok, amihez még némi opciós extra társulásával könnyen 15 millió forint lehet a számla vége.

A Volkswagen talán legszebb modellje
Összességében azzal zárhatjuk az Arteonnal történt rapid randinkat, amivel indítottuk. Kellemes nagy és nem utolsósorban szép kupét készített a Volkswagen, ami végre szakított egy kicsit a vonalas márkakonvenciókkal. Ez a lépés jól is elsülhet, amivel az Arteon a Passat népszerűsége mellé is befészkelheti magát.