Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

A NASA szuper csöndes szuperszonikus repülője

0

A repülés célja, hogy gyorsan és minél egyszerűbben eljuss a célállomásodra – ugyanakkor 2003 óta, amikor a Concorde nyugdíjba ment, nem volt olyan civil légi jármű, ami 1 Mach vagy annál gyorsabb sebességre lett volna képes.

NASA X

A NASA változtatni akar ezen, ezért egy olyan repülőgépet terveznek, amely átlépi a hangsebességet anélkül, hogy a szonikus robbanások zavaró vagy pusztító robaja kísérné az útját, ami a világ minden táján be van tiltva. Az űrügynökség egy 247 millió dolláros szerződést írt alá a Lockheed Martin Aeronautics-szel, hogy megépítsék az új X repülőgépet – egy egyedülálló, kísérleti, pilóta által vezérelt járművet, és hogy teszteljék a legújabb technológiákat, amelyekkel csökkenthetik a robbanások hangját. A végső cél az, hogy ezt a technológiát később a kereskedelmi gyártók is használni tudják, így újra beindulhat a kereskedelmi szuperszonikus légi közlekedés.

NASA X
A tesztjárművet úgy tervezeték, hogy átlépje a hangsebességet, de mindezt olyan csendes hanghatással – nem hangosabb, mint egy autó ajtaját becsukni -, hogy az emberek a földön nem, vagy alig fogják észrevenni. A trükk a NASA szerint a repülő testének formája. A szonikus robbanások akkor keletkeznek, amikor egy sor lökéshullám elindul a hagyományos repülőgép orrán és farkán, majd összeütköznek, ezzel két különböző hullámot generálva, amelyek földre érve hangos zajokat és rezgéseket okoznak. Az új, hosszított orrú dizájn a tervek szerint gyengébb lökéshullámokat fog kelteni, és eltereli őket, így inkább eloszlanak, semmint összeolvadnak. A földön álló hallgatóság csupán egy sor gyors puffanást fog így hallani.


A szerződés alapján a Lockheed tervezi, építi és teszteli a repülőt 2021 végéig, majd a kaliforniai Armstrong Flight Research Center-be szállítja további tesztelések céljából. A repülő 55 ezer láb magasságban fog szállni, akár 940 mérföld/óra sebességgel. Az összegyűjtött adatok segíteni fognak a nemzetközi szabályozó hatóságoknak új keretrendszert felállítani a szuperszonikus repülés terén, újraírva a jelenleg hatályos szabályokat. Évtizedek óta ez lesz az űrügynökség első pilóta által vezetett X repülője, jelezve, hogy milyen fontos ez a kérdés a repülőgépipar számára.
Nem a NASA azonban az egyetlen, aki azon dolgozik, hogy visszahozza a szuperszonikus repülést. A Spike Aerospace tehetséges csapata és az űrturizmusra specializálódott Virgin Galactica is a saját szuperszonikus közlekedési megoldását fejleszti.

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «