Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

Önvezető hókotrókat vezettek be egy norvég reptéren

0

A repterek hómentesen tartása meglepően drága munka, amelynek célja, hogy minimalizálja a még drágább járattörléseket. Azért, hogy hatékonyabbá tegyék a folyamatot, a Semcon svéd tech vállalat kifejlesztette a Yetit – az önvezető hókotrót, mely elsőként fog egy működő repteret megtisztítani a hótól.

Önvezető hókotrók

A demonstráció a Fagernes reptéren zajlott norvégiai Leirinben, 200 kilométerre északra Oslotól, és egy pár önvezető, csapatként együttműködő hókotró vett benne részt.

Önvezető hókotrók
A hó az a természeti elem, ami rövid idő alatt lezárathat egy egész repülőteret. Az amerikai előírások szerint a kifutópályán található hó bármilyen formában veszélyesnek minősül, ezért a havas tájakon lévő repterek külön berendezéseket tartanak az eltakarítására, hogy megelőzzék az esetleges járattörléseket és -csúszásokat.

Önvezető hókotrók
Ezzel azonban nem csak az a probléma, hogy jelentős összeget kell hókotrókra áldozni, hanem betanított személyzetre is szükség van, amely a nap 24 órájában elérhető kell, hogy legyen, ha hóviharok fenyegetnek. A nagyon hideg régiókban ennek költsége még magasabb, mivel nulla fok alatt a hókotrókat, amelynek nincs saját, fűtött garázsuk, a személyzetnek folyamatosan járatnia kell, hogy ne fagyjanak meg szükség esetén.

Önvezető hókotrók
Mivel a repterek gondosan megtervezett és felügyelt területek, a hó eltakarítása logikus lehetőségnek látszik az automatizálásra. Nemrégiben két önvezető Yeti állt működésbe a Fagernes repülőtéren, hogy bemutassák a technológia jelen állását. Mindegyik gép 20 méter hosszú és 5,5 méter széles, így a csapat nagyjából 670 focipályának megfelelő területet tud óránként megtisztítani bármilyen időjárási körülmények között.

Önvezető hókotrók
A Veti nagy előnye, hogy képes csoportban támadni. Ha egy csapat hókotró külön dolgozik, mindössze elkotorják a havat a felszállópálya egyik részéből a másikba. Ha azonban összehangolton dolgoznak, a hókotrók felsorakoznak a felszállópálya teljes hosszában átlósan. Amikor elindulnak, az első hókotró a második elé kotorja a havat, ami aztán tovább tolja azt a harmadik elé, és így tovább, amíg le nem tisztítják az aszfaltot.

 

„Olyan irányítórendszert terveztünk, amely digitálisan határozza meg a mintát az önvezető hókotrók számára a reptereken” – mondta John Emil Halden, a Semcon project managere. „A rendszer képes letölteni ezeket a mintákat, és figyelni a járműveket, amelyek az RTK GPS alapján navigál.

Önvezető hókotrók

Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «