fbpx
Magyarország első bulvármentes online férfimagazinja

Smink púder nélkül – KIA Sportage 2.0 CRDi EX 4 WD teszt

0

Az autóipar az évek folyamán tulajdonképpen belekényszerítette magát abba, hogy időszakosan átszabja futó konstrukciót. A dolognak persze van jó oldala, hiszen lehet, és olykor van is mit csiszolni a modelleken. A Sportage mostani sminkje azonban legfeljebb csak egy madonna pötty a típus fizimiskáján, már ami a külcsínt illeti, nem véletlenül…

A Sportage sikersztorija 1993-ban indult el, s ez az életút kihatott a márka későbbi megítélésre is. A modell fennállása alatt – a most futóval együtt – három generáció született. A gyökereket jelentő első széria még a klasszikus terepjárók szögletes formavilágát követte, műszaki megoldásaiban pedig a vas a vason elv érvényesült. Mindemellett szemtelenül jó áron adták, ezért közkedvelt volt a kategória vásárlóinak körében. Az első sorozatot 2002-ig gyártották, majd pár év szünet következett a váltásig. A 2005-ben debütáló új Sportage már sokkal inkább a crossoveres irányt vette célba, semmint a hardcore terepjárást, emiatt sok kritika is érte. Ugyanis a „szoftosabb”, nagyobb külső miatt sérültek a terepjáró-képességei, és az összkerékmeghajtási rendszere is automatikus lett, igaz, ezt igény szerint fixre lehet tárni. A második széria egészen 2010-ig gyártásban maradt, mikor is új szelek kezdtek fújni a márka háza táján.

KIA Sportage oldalnézetből

Kortalan karosszéria

Lépésváltás

Nyugodtan kijelenthető, hogy a KIA a világ autógyártásának egyik legdinamikusabban fejlődő márkája. A sikert a belátás hozta meg gyártónak, mert ráérzett arra, hogy eltérő piacok eltérő ízlésvilággal és elvárásokkal bírnak, ezért ennek megfelelően kell fejleszteni. Manapság a KIÁ-nak minden földrészen van fejlesztőüzeme és mérnökei. Talán ennek is köszönhető, hogy az utóbbi évek válságos időszakában is pozitív szaldóval tudta zárni az éves eladásait. A jelenlegi Sportage formavilágát az a Peter Schreyer álmodta „gyártósorra”, aki korábban az Audi TT-t is. (Az egykor a német konszernnél dolgozó formatervező ma már a Hyundai–Kia vezető tervezője.)

A „madonna pötty”

Schreyer úr beletalált, hiszen ma úgy tűnik, hogy a Sportage nemcsak szép, hanem időtálló is. Ez utóbbit igazolja az is, hogy a mostani ráncfelvarráskor jószerével egyetlen új vonalat sem találunk a karosszérián. A facelift minimál dizájnja a hűtőrácsot, valamint az első és hátsó lámpákat érintette – a világítótestekben már LED-es technológiát alkalmaznak. Mindössze ennyi a külsőt érintő módosulás, így tehát nem csoda, hogy az embernek erőltetnie kell a szemét, ha a különbségeket akar keresni a régi és az új verzió között.

KIA Sportage, hátulról

Hátul is csak a lámpatestek változtak

A KIA a dolgok tanúsága szerint láthatatlan módba kapcsolta az aktuális megújítást, amelynek jelentős része a műszaki tartalom egyes pontjainak újraértelmezését és csiszolását jelentette. Ennek fényében a már korábban sok kritikát kapott, túlzottan kemény futóműveit áthangolták, és ehhez mérten korrigálták a kormánymű áttételét is. Változott a lengéscsillapítás és a menetstabilizálás is; ez utóbbi már „figyeli az utánfutó belengést” is.

A további komfortfokozás érdekében jelentősen csökkentették a káros rezgéseket és az autó új hangszigetelést is kapott, melynek egyik rendhagyó elemeként a szélvédő is érintett volt, amibe szintén egy réteg „hangtompító” került.
Az utastérben a legszembetűnőbb a fő műszeregység változása. A korábbit egy duplaórás egység váltotta, a kettő között egy kis 4,3 colos kijelzős egységgel. A középkonzol maradt a régi, 7 colos monitorral a centrumában. A további változásokat a kibővített kárpitkombinációk és az új rajzolatú, könnyűfém keréktárcsák jelentik.

KIA Sportage oldalnézet

Az összkerékhajtása automatikus, de szükség esetén egy gomb megnyomásával a nyomaték 50-50 százalékban fixálható a tengelyek között

Teszthét

Szerkesztőségünkben a nagyobbik, kétliteres dízel erőforrással szerelt, összkerékmeghajtású verzió volt a vendég. A 184 lóerős, 382 Nm nyomatékot abszolváló motorhoz a nálunk lévő verzióban egy hatsebességes automata váltó csatlakozott. Ami az erőforrás teljesítményét illeti, ezzel nem volt probléma, jól összehangolt menetképet mutat. (Az 1.7 CRDi-vel egy kicsit alulmotorizálnak érzetük az autót.) Az viszont tény, hogy az ECO üzemmód optimalizációja érezhetően befolyásolja a teljesítményt, amiért cserébe viszont csak minimális fogyasztáscsökkenést kapunk. Így aki szereti a dinamikus vezetési stílust, az nem áldozza be azért a kb. egy deciliteres többletért, ami az ECO nélkülözése jelent. A fogyasztás vegyes üzemmódban nálunk 8,7–8,8 liter között mozgott (lábmérettől függetlenül). Azt gondoljuk, hogy a motorteljesítményt tekintve ez egy jellemző és viselhető érték, bár kétségtelen, hogy vannak ma már ennél jobb adatok is. Arról nem beszélve, hogy ez a szám elmarad a gyári értéktől.

KIA Sportage

A modell frissülés után jelentősen nőtt a menetkomfort

Emlékképeinkben a korábbi keményebb futómű nem jelent meg főbűnként, de nyilván lehetett valami a dolog mögött, ha a gyártó is úgy látta, hogy módosítania kell. Az újraoptimalizálás hatására kétségtelenül nőtt a menetkényelem, de nem ment a feszesebb karakterisztika rovására. Így aki netalán letér vele az útról, nem lesz tengeribeteg. Az erők elosztásáról továbbra is a számítógép gondoskodik, ami alaphelyzetben az első kerekekre adja a nyomatékot, és csak akkor változtat ezen, ha máshol tapadásvesztést észlel. Egy gombnyomásnyit hagytak nekünk a terepes kapcsolgatás élvezetéből, ugyanis ha az útviszonyok úgy kívánják, a váltókar melletti gomb segítségével aktiválhatjuk az összkerékhajtást. Ebben az üzemmódban 50–50 százalékban oszlik meg nyomaték a tengelyek között. A Sportage induló ára 6 479 000 forint, amihez még 750 000 forintot kell hozzátenni, ha azt szeretnénk, hogy összkerékhajtás is legyen az autónkban. A tesztautó a legmagasabb felszereltségű EX változat volt, amiben szinte minden kényeztető extra benne volt, így a 4×4 hajtás is. Ami jelen esetben tovább növelte az EX verzió 8 459 000 forintos árát az az automataváltó, a metálfény és a HP csomag, ami az erősebb motorverziót jelöli az opciós listában.
Mi, Férfiak osztjuk Peter Schreyer úr és a KIA abbéli véleményét, hogy a modell továbbra is kortalan arcát mutatja. A műszaki változtatások a gondos gazda szemléletét tükrözi, ami külcsín mellett elfogadja a piaci kritikákat. És nem csak elfogadja, hanem ki is javítja, korrigálja azokat. Ez a látásmód jellemzi egyébként a nemrégiben megújult KIA Soult is, amelyről – reméljük – hamarosan teljes részletességgel be tudunk számolni.

KIA Sportege 2.0 CRDi 4WD- Műszaki adatok:

Motor

2,0 literes, 16 szelepes, soros, négyhengeres, turbós dízel motor

Hengerűrtartalom: 1995 cm3.

Legnagyobb teljesítmény: 135 kW (184 LE) 4000/min.

Legnagyobb nyomaték: 392 Nm 1800-2500/min.

Erőátvitel

Sebességváltó: 6 sebességes automata

Hajtásrendszer: Automatikus összkerékhajtás, elektronikusan zárható tengelyekkel

Méretek

Hosszúság: 4440 mm

Szélesség: 1855 mm

Magasság: 1640 mm

Tengelytáv: 2640 mm

Hasmagasság: 172 mm

Saját tömeg: 1601 kg

Csomagtér: 564-1353 liter

Menetteljesítmény

Végsebesség: 195 km/h

Gyorsulás 0−100 km/h: 9.8 sec.

Fogyasztás (vegyes) 100 km/liter: 7.1-7.2

Tesztátlag 100km/liter: 8.8

Ár

Alapár: 7 229 000Ft

Teszt autó ára: 9 039 000Ft

 

Szerintünk

88% Jó választás

Az átgondolt változtatások emelték a modell presztízsét

  • Forma 98 %
  • Minőség 90 %
  • Menetteljesítmény 85 %
  • Kényelem 88 %
  • Ár-értékarány 80 %
  • User Ratings (23 Votes) 44 %
Megosztás

Szóljon hozzá

FIGYELMEZTETÉS! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek!
Kipróbáltuk a flotta autók emblematikus modelljét a Ford Mondeot. Nézd meg mit tud a megújult csapatjátékos!

» Megnézem «