MiFérfiak.hu

Hiperszónikus elszántság

Hermeus

Az amerikai légierő 60 millió dollárt ítélt oda a Hermeus űrkutatási startupnak, hogy finanszírozza a katonai és kereskedelmi célokra szánt hiperszonikus Quarterhorse repülőgépének tesztjeit. Az új repülőgép 5 Mach sebességgel képes repülni, hatótávolsága 7400 km, és a GE J85 kereskedelmi turbóhajtóművére épülő turbinás kombinált ciklusú hajtóművet (TBCC) használ.


Az angol-francia Concorde szuperszonikus utasszállító repülőgép 2003-as kivonása óta az űrhajózás világa nagyjából két osztályra oszlik. Egyrészt vannak a katonai légiflották, amelyek különféle szuperszonikus repülőgépeket tartalmaznak, és a polgári darabok, amelyek a szubszonikus tartományra korlátozódnak.

De ez most megváltozik. Nemcsak számos magán- és állami kezdeményezés van folyamatban a polgári szuperszonikus repülés gyorsabb, környezetbarátabb és megfizethetőbb korszakának bevezetésére, hanem a polgári és katonai piacra szánt hiperszonikus utasszállító repülőgépek is fejlesztés alatt állnak.
A SpaceX, a Blue Origin és a Generation Orbit egykori tagjai által alapított Hermeus még ebben az évtizedben szeretne egy demonstrációs repülőgépet repültetni, amely a leggyorsabb rendszeres használatban lévő, újrafelhasználható repülőgép lehet. A Quarterhorse nevű repülőgépről nem sok technikai részlet áll rendelkezésre, bár a tervek szerint titánszerkezetű lesz, hogy ellenálljon az ultranagy sebességeknek, és egy rendkívül áramvonalas delta-szárny kialakítással rendelkezik majd. A tervek szerint ez lesz az első olyan repülőgép a maga nemében, amely turbinás kombinált ciklusú (TBCC) meghajtási rendszerrel büszkélkedhet.

A TBBC hajtóművek hasonlóak a híres SR-71 Blackbirdben használtakhoz. Hagyományos turbó sugárhajtóművet használnak a jármű elég nagy sebességre történő felgyorsításához, hogy a ramjet vagy scramjet átvegye a feladatot, ami egyszerűbb és hatékonyabb kialakítást tesz lehetővé. A trükk az, hogy olyan hajtóművet kell készíteni, amelyben a turbó sugárhajtómű sem tétlen, és nem termel légellenállást, miközben a repülőgép szuperszonikus vagy hiperszonikus üzemmódban van.
Az elmúlt években az amerikai légierő érdeklődést mutatott az ilyen nagysebességű kereskedelmi repülőgépek iránt, nemcsak katonai alkalmazásuk miatt, hanem az elnöki Air Force One lehetséges hosszú távú helyettesítőjeként is, amely a kormányfő személyes szállítóeszközeként és parancsnoki és irányító központként is szolgál nukleáris háború vagy nemzeti vészhelyzet esetén.
“Míg ez a partnerség az amerikai légierővel aláhúzza az amerikai védelmi minisztérium érdeklődését a hiperszonikus repülőgépek iránt, a Hermeus és a NASA 2021 februárjában bejelentett partnerségével párosítva egyértelmű, hogy mind kereskedelmi, mind védelmi célú alkalmazások vannak arra, amit építünk” – mondja AJ Piplica, a Hermeus vezérigazgatója és társalapítója.
A kis autonóm repülőgépek 2023-as Mach 5-ös repülési tesztje az első állomás a Hermeus kereskedelmi hiperszonikus repülés felé vezető útitervében. Ezt követően 2025-ben tervezi a középméretű autonóm repülőgépek repüléseit, amelyeket időkritikus teherszállításra és felderítésre szánnak, majd végül 2029-ben a hiperszonikus kereskedelmi utasszállító repülőgépek repülését.

Exit mobile version