Kezdőlap Kiemelt Három az egyen

Három az egyen

408
0
SE Aeronautic

Aerodinamikailag kedvező kialakítású szárnyainak köszönhetően az SE200 rövidebb pályahosszt igényel felszálláskor és landoláskor.


A légitársaságokra nemigen jellemző az innováció: a hagyományos szélestörzsű repülőgépek alig-alig változtak az utóbbi évtizedekben. De a széndioxid-kibocsájtás csökkentésének igénye az egész iparra kiterjedő forradalmat indíthat el – ez az őrületes Jumbo Jet koncepció talán ennek az előfutára.
SE Aeronautic Az SE Aeronautic új SE200 utasszállítója minden értelemben szakít a szélestörzsű gépek megjelenésével és teljesítményével. A háromszárnyú, farokrésszel és farokhajtóművel rendelkező gép 264 utas szállítására képes, de a hasonló kapacitású utasszállítókhoz képest 70%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt.
SE Aeronautic 10,500 mérföldre becsült hatótávolsága és a March 90-es maximum sebessége ugyancsak kiemeli a többi jet közül. A légellenállás és a felhajtóerő termelése szempontjából hatékony kialakítású szárnyaknak köszönhetően a SE200 igen rövid pályahosszt igényel felszálláskor és landoláskor, így a kisebb repülőterek is elérhetők vele.
Hogy mi az SE200 titka? Az üzemanyagot nem a karcsú, vékony és aerodinamikailag kedvező kialakítású szárnyak hordozzák – azokat a törzs felső részében kialakított tömlő-tartályokban helyezték el a konstruktőrök.
SE Aeronautic Az SE könnyű kompozit törzsét egyetlen darabként állítanák elő, ami a teljesítményt és a biztonságot tekintve is jelentős innováció: alapvetően, a termelés maximalizálása érdekében szekciónként állítják össze a törzseket a gyárak. „A gépek általában az összeillesztéseknél esnek szét balesetek során” – állítja az SE. „Ezért mi egy darabként fogjuk előállítani a kompozit törzset.”
Az egyben kialakított törzsnek köszönhetően az SE 200 minden eddiginél hatékonyabb utasszállító lenne, ami akár 50 évig elrepül. „És ennek a gépnek a felépítése fele annyi időt igényel, mint a hasonló méretű gépek” – teszi hozzá a társaság.
A farokrésznél elhelyezett hajtóművek együttes nyomatéka 64000 font. „Hab a tortán, hogy 70%-kal tudjuk csökkenteni a fogyasztást” – mondta a vezérigazgató, Tyler Mathews. „Ezzel forradalmasítjuk a repülőgépipart.”
SE Aeronautic Az utóbbi egy évben számos business jet koncepció látott napvilágot, melyek kialakításában a fenntarthatóság volt a központi tényező. Például a 324 ferőhelyes, energiahatékony és nagy hatótávolságú Flying-V-nek az utastere, az üzemanyag-tartályok és a rakodótér is a szárnyakban kapott helyet. Ez a SE200-énál jóval radikálisabb a megjelenés megmutatja, milyennek képzelik el az igazán innovatív konstruktőrök a jövő repülőgépeit.
Hogy ezek a tervek megvalósulnak-e a következő évtizedben vagy koncepciók maradnak, arról csak találgatni lehet. De képzeljük el, hogy festene a SE200 magánrepülőként: mindössze 18 ülés és 10 tágas, privát kabin, melyekben tárgyaló, több társalgó és egy hálórészleg is ki van alakítva zuhanyzóval, médiaszobával és étkezővel. Ha pedig a Flying-V koncepciót gyúrjuk át magángéppé, az még vadabb dizájnt eredményez. Na, azok lennének az igazán forradalmi koncepciók.