Első tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé modellje bemutatásával a BMW Group új fejezetet nyit évszázados sikertörténetében. A BMW Concept i4 tanulmányautó a bajor prémiumgyártó portfóliójának középpontjába emeli az elektromos mobilitást és a vezetés élményének új korszakát hozza el a jelenbe. A koncepció a müncheni központú vállalatcsoport első zéró emissziójú, prémium minőségű közép-méretosztálybeli modellje, a 2021-ben érkező BMW i4 formanyelvét vetíti előre.
A rendkívül dinamikus vezetési élmény modern, elegáns karosszéria képében ölt testet. A négyajtós Gran Coupé karosszériaváltozat sportautós arányai magabiztos, korszerű és egyedülálló megjelenést garantálnak, mialatt az elegancia és a menetdinamika forradalmi kettőse a hosszú tengelytávolság, a meredeken lejtő tetővonal és a rövid túlnyúlások harmóniájára épül. Négy ajtajának köszönhetően a BMW Concept i4 tanulmányautó nem csupán kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóságot és páratlan funkcionalitást garantál, de a karosszéria dinamikusan rajzolt vonalvezetéséből sejtett helynél messzemenőkig többet is kínál.
Letisztult felületek és aerodinamikai részletek
Az éles törések, a lágy átmenetek és a nagyméretű karosszériafelületek egy iránymutató részletekben gazdag, aprólékosan kidolgozott formanyelvben egyesülnek. A Frozen Light Copper fantázianévre keresztelt karosszériafényezés a koncepció és a BMW Vision iNEXT tanulmányautó rokonságát hirdeti, maximálisan kiemelve a karosszéria vonalvezetésében rejlő fényjátékokat.
A BMW i divízió technológiai gyökereit a modell alsó felén körbefutó kék betétek jelzik, amelyek így a karosszéria mögött megbúvó innovációkat is a figyelem középpontjába terelik. A vese alakú „hűtőrács-pár” például teljes egészében „intelligencia panelként” funkcionál, a küszöbtoldatok mögött jövőbe mutató akkumulátor-technológia húzódik, a kipufogóvégek nélkül megtervezett hátsó diffúzor pedig a koncepció légellenállási hatékonyságát fokozza.
A BMW Concept i4 tanulmányautó tisztán elektromos hatótávolságát mindezeken felül megannyi aerodinamikai különlegesség növeli. Az „intelligencia panel” zárt, mégis apró légrésekkel megtervezett kialakítása a modellbe fektetett aerodinamikai szaktudást nyomatékosítja, a BMW Concept i4 tanulmányautó számára tervezett keréktárcsák pedig nem csupán ultrakönnyűek és rendkívül masszívak, de légellenállási hatékonyságuk is páratlan. A felniken a karosszéria színei és anyagai köszönnek vissza, a koncepció átfogó luxus minőségét hangsúlyozva.
A sorozatgyártásban kínált BMW i4 a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációját is elhozza, amellyel új korszak kezdődik az elektromos mobilitásban. A 2020-ban debütáló BMW iX3 idő előtt utat mutat a jövőbe mutató technológiának, amely 2021-től számos BMW modellben megjelenik – a BMW iNEXT modelltől és a BMW i4 tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé-tól kezdve. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik nemzedéke az elektromos motor, a vezérlőelektronika, a járműtöltő egység és a nagyfeszültségű akkumulátor továbbfejlesztett változatával büszkélkedik, amellyel a BMW Group újabb jelentős lépést tesz a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák világméretű népszerűsítése felé vezető úton.
A BMW i4 számára kifejlesztett elektromos motor maximális teljesítménye 390 kW / 530 lóerő, amely napjaink belsőégésű V8-as benzinmotorjainak maximális teljesítményével vetekszik. Azonnali teljesítmény-leadásával a BMW i4 egészen páratlan menetdinamikát ígér, példaértékű hatékonyság mellett.
A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjában a vadonatúj akkumulátorcella-technológiával dolgozó, továbbfejlesztett nagyfeszültségű akkumulátor is bemutatkozik. A BMW i4 lemezei alatt extrém vékony kialakítású, optimalizált energiasűrűségű energiatároló egység kap helyet, amely mindössze 550 kilogrammot nyom. 80 kilowattóra bruttó energiateljesítményével az új akkumulátor a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egyetlen feltöltéssel 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot garantál.
Mindent egybevetve, a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja nem csupán teljesítményben és hatékonyságban, de a tisztán elektromos hatótávolság tekintetében is új mércét állít az autóiparban.
A BMW i4 sorozatgyártása
A BMW i4 sorozatgyártása 2021-ben kezdődik a BMW Group müncheni gyárában, ahol így a belsőégésű erőforrással, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és tisztán elektromos meghajtással szerelt modellek egyazon gyártósoron látnak napvilágot.
A bajor prémiumgyártó müncheni üzemét kihívást jelentő feladatok elé állítja a BMW i4 érkezése, hiszen a tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé karosszériaváza – már csak a padlólemezbe épített nagyfeszültségű akkumulátor okán is – nagymértékben eltér a gyártósorokon eddig készült modellekétől. A Münchenben működő gyártósorok 90 százalékban megfelelnek a BMW i4 sorozatgyártási követelményeinek, a tömegtermelés beindításához azonban az eltérő 10 százalékot – kiváltképp a modell hátsó kialakításának gyártóegységét – is fel kell építeniük a mérnököknek.
A nagyfeszültségű akkumulátor beépítéséhez új gyártóegységet alakítanak ki: az energiatároló egységet alulról kell behelyezniük a készítőknek a BMW i4 karosszériavázába. A legnagyobb kihívást a zsúfolt üzemcsarnok átalakítása jelenti, amely során a régi gépek helyét új összeszerelő berendezések veszik át – mindezt ráadásul hat hét alatt. Egy ilyen mértékű átalakítás hosszú távú gondolkodást és precíz munkavégzést követel.
A BMW Group mintegy 200 millió euró befektetésével készíti fel müncheni gyárát a BMW i4 érkezésére.