Az eVTOL eddig kénytelen volt a funkcióra koncentrálni és háttérbe szorítani a formát. Ezen most változtatni akarnak a Horizon Aircraft legújabb, stílusos elektromos gépével.
A kanadai startup-cég új Cavorite X5 prototípusáról mindenképp elmondható, hogy a legszebb eVTOL, amit valaha is láttunk. És nem csak jól néz ki – egy lenyűgözően nagy hatótávolságú gép, melyben 5 felnőtt elfér, így a fejlesztések közül az egyik legtágasabb.
A New Atlas állítása szerint a Cavorite X5 – mely a nevét HG Wells 1901-es regényéből, az Emberek a Holdbanból kapta – egyáltalán nem eVTOL-nak indult. Brian és Brandon Robinson, apa és fia egy hibrid-elektromos kétéltű repülőgépet próbált kifejleszteni, olyasmit, mint az 1940-es évekbeli RC-3 Seabee. De hamarosan észrevették, hogy a helyből felszálló szerkezetet, amit megálmodtak, valami komolyabbra is lehetne használni.
Az eredmény pedig egy csodálatos Canard stílusú gép dupla szárnnyal – kisebb elülső és nagyobb főszárnyakkal, mely utóbbiak hátul, a szédítő sirályszárnyajtós kabin mögött találhatók. Felszálláskor és landoláskor a jármű mindkét szárnya kinyílik és felfedi a légcsavarokat, melyeknek köszönhetően a gép 16 rotoros multikopterként üzemel. Előrerepüléskor a szárnyak összecsukódnak, ilyenkor a gépnek ugyanolyan aerodinamikai teljesítménye van, mint bármelyik repülőnek. A Transzformer-szerű szárnyak miatt csökken a különböző alkotóelemek száma, ami letisztultabb külsőt adnak a gépnek.
A Cavorite X5-nek a belseje is lenyűgöző. Egyszemélyes pilótaülés mögött két sor ülőhely található, melyek azonban igény esetén eltávolíthatók.
A gép hibrid-elektromos hajtóművel emelkedik a magasba. Energiájának nagy részét az LS V8 motor biztosítja, melynek köszönhetően 350 km/h csúcssebességet képes elérni. Ez az érték azonban 500km/h-ig is felkúszik elektromos üzemmódban, maximális utas szám és teli csomagtér esetében. Ha pedig egyedül a pilóta utazik, igen tisztességes, akár 1000 km/h-es sebességet is elér a gép.
Egyelőre a Cavorite X5 csak koncepció, de a Horizon már dolgozik az 1:6 méretarányú modellen, és azt remélik, a következő 12 hónapban már tesztelhetik a feles méretarányú prototípust. Ha minden a terv szerint alakul, 2024-re kis szériás repülőgépmodelleket dobnak piacra a gyűjtők és rajongók számára.