Nincs még egy ilyen motor a világon! A brit White Motorcycle Concepts (WMC) könnyedén megdöntheti az eddigi sebességi rekordot a 2WD-vel, legújabb, hidraulikus kormánnyal felszerelt elektromos motorkerékpárjával, melynek közepén egy óriási lyuk tátong. A társaság szerint a WMC250EV akár a 402 km/h-s sebességet is képes meghaladni 69 %-os légellenállásának köszönhetően.
Rob White neve nem új a versenyek világában: az utóbbi nagyjából 25 évben számos csapatban dolgozott a Formula 1, Le Mans Prototype, V8 supercars és World Endurance Championship versenyek során. Motor dizájnerként egyértelműen a világ csúcskategóriás autói inspirálják.
Kiderült, hogy a gyorsaság nem annyira a lóerőtől, mint inkább az aerodinamikától függ: a levegő erőszakos ellenfelünkké válik, ha az autópályán megengedett sebesség kétszeresével-háromszorosával hajtunk. A motorok aerodinamikailag kedvezőtlen szerkezetek áramvonalas dizájn nélkül, elsősorban a hátukon ülő, fura alakú emberek miatt.
Ez motor viszont nem. A WMC250EV ugyanis kifejezetten a motoros – név szerint Rob White – teste köré épült. A társaság lézerszkennelte White bőrruhába és sisakba bújtatott testét extrém gyorsaságnál felvett testtartásban, és a motor testét úgy alakították ki, hogy az szinte milliméter pontossággal illeszkedjen a tulajdonosához.
Ja, és van egy gigantikus lyuk a közepén. Láttunk már sok Venturi-csöves csúcssebességű hiperautót, de a motorgyártók közül még senki nem próbálkozott ezzel az extrém megoldással. A WMC250EV-t egy szénüreg köré építették, tehát egy óriási lyuk tátong a motor frontális aerodinamikai profilján, ahol egyébként a lámpák ülnének.
A WMC és maga Robb is tesztelte a motort a Hinkley közelében lévő Horiba MIRA-ban, és állításuk szerint a motornak 69 %-os a légellenállása – míg a „világelső motorkerékpárja” esetében a légellenállási tényező csupán 0,118. Ez egyszerűen őrületes. Még az elképesztő SSC Tuatarának – ami 455,3 km/h-s sebességével jelenleg a leggyorsabb széria autó – is csak 0,279 a légellenállási együtthatója.
Mivel ott az a nagy lyuk a motor közepén, a WMC-nek a Venturi-cső alá kellett bezsúfolni az összes belső szerkezeti elemet. Nem csak az elektromos meghajtásról és az akksiról van szó – normális esetben a kormányfej és a villák is ott vannak, ahol most lyuk tátong.
Ezért aztán dupla-lengőkaros lengéscsillapító rendszert építettek a motorba. A Top Gear szerint a lánchajtású hátsó kereket egy pár, egyenként 30 kW-os elektromos motor hajtja, melyek a lengőkar alatt kaptak helyet.
Az elülső kerék irányítása agykormányzással történik, azonban a WMC250EV-ből a hiányoznak a mechanikai kapcsolódási pontok, melyeket más agykormányzott motorok kormánya és első tengelye között találunk – ezeket ugyanis egy hidraulikus rendszer helyettesíti. Na, abba kifejezetten nem jó, ha levegő kerül.
Agykormányzás esetében az első keréknek igen komplex a kialakítása, hiszen a kormányzáson kívül a fékezéssel is számolni kell, de a WMC250EV ebből a szempontból meghaladja társait: mindkét oldalára egy-egy 20 kW-os elektromos motor került. Következésképp ez egy olyan kétkerékmeghajtású motor, aminek mindkét kereke regeneratív fékrendszerrel működik. Ez utóbbi és a dizájn merész aerodinamikájának köszönhetően White szerint adott akkumulátorra vetítve megduplázható a motor hatótávja.
A motor egy viszonylag szerény 15 kWh-os akkumulátor telepet kapott. A maximális csúcsteljesítménye 134 lóerő, és bár ebből a szempontból a 352 lóerős Voxan Wattman mögött kullog – tavaly novemberben ezzel a motorral döntött meg 11 rekordot az ex-MotoGP sztár, Max Biaggi – White biztos benne, hogy a WMC250EV kiváló aerodinamikája kompenzálja a lemaradást.
„A motornak, amit alkottunk, verhetetlen az aerodinamikai hatékonysága” – állítja White. „Amennyiben ezt be akarjuk bizonyítani, arra a legjobb mód, ha olyan gyorsan hajtunk a motorral, ahogy csak bírunk. Meg fogja dönteni a sebességi rekordot.” A cél 402 km/h, hiszen ennyi jelenleg az elektromos fél-áramvonalas motor rekord. A helyszínt a bolíviai sósivatag nyújtja majd 2022-ben, kis pihenővel a 2021-es alkalom után, amikor is a brit rekord megdöntésére tesznek majd kísérletet.
White-nak az a terve, hogy előbb bebizonyítja a technológia hatékonyságát egy elektromos sebesség rekorddal, aztán kigördíti a motort az elektromos motorok piacára. Ennek érdekében szabadalmaztatta a „V-Air” nagylyuk technológiát nemzetközileg is, és reményei szerint hamarosan találkozhatunk a WMC250EV -hez hasonló – bár nem ilyen extrém, és nem is ennyire személyre szabott – motorokkal az utakon.
Nem rossz ötlet, hiszen a mai elektromos motorokkal borzasztóan lehangoló élmény az autópályán haladni, ahol a légellenállás úgy leszívja az akkumulátort, hogy szinte látható, ahogy a számok peregnek. Nem véletlen, hogy „Electric” Terry Hershner és mások is a motorjuk átalakításával tudták megdönteni az elektromos motor sebességi rekordjukat, és igazából furcsa, hogy a piac még nem látja az aerodinamikai hatékonyságot elsődleges és központi kérdésnek.
A WMC250EV nagyon szokatlanul fest, hiszen a hagyományostól radikálisan eltérő dizájn és filozófia mentén épült. A teljesítménye viszont egészen lenyűgöző.