Kezdőlap Kiemelt Először repült a “Flying-V”

Először repült a “Flying-V”

Fotók: KLM -
132
0
Flying-V

A hatalmas szárnyú kísérleti repülő nemrég Németországban emelkedett a magasba. A “Repülő-V” projekten a holland Delft Technical University (TU Deflft) diákjai dolgoznak, a KLM hathatós anyagi közreműködésével. Első útját mégis egy német repülőbázisról indította, amelyben az Airbus csapata nyújtott segítő kezet.


A “Flying-V”-t üzemanyag-takarékos, távolsági gépnek tervezték, beépítve az utas, csomag és üzemanyag teret is a szárnyakba. A kutatások azt igazolják, hogy a szokatlan dizájn képes lehet 20%-kal jobb üzemanyag-fogyasztásra, mint a jelenleg legkorszerűbb Airbus A350-es. Mitöbb, 15%-kal inkább hatékony aerodinamikailag, mint a jelenlegi szokványos repülőgépek. Teljes életnagyságban a “Repülő-V” 314 ember befogadására alkalmas, két osztályon.

Flying-VA modellt egyelőre drónként irányította a TU Delft egyik hallgatója, amlynek két, egyenként 4kW-os motorját lítium-polimer akkumulátorok műküdtetik. A minél több teszteredmény érdekében a repülőt több különféle manőveren is keresztülvitték, amiket sikerrel abszolvált.
“A korábbi számítások tükrében az egyik fő aggodalmunk az volt, hogy a gépnek akadhatnak nehézségei a felszállással”- mondta Rolof Vos a TUD professzora. “A csapat optimalizálta a modelt, hogy megelőzzék az esetleges komplimációkat, de hogy biztosak legyünk a sikerben, ahhoz repülni kellett.”

Flying-VVos elmondta, hogy a repülő tolóereje rendben volt, és mind a kanyarok, mind a gép sebessége az előrejelzettek szerint alakult. A modell “durván landolt”-ahogy Vos fogalmazott, mert a gép különleges formája miatt bonyolult volt egy szintben tartani a szárnyakat, hogy azt a legelső számítások is alapján sejteni lehetett. A most szerzett adatok alapján a csapat viszont tovább dolgozik, egy még hatékonyabb modell kialakításán.

Flying-V“Az új dizájn beleillik a “repülj felelősségteljesen” alapelvünkbe, amely reprezentálja mindazt, amin dolgozunk és dolgozni fogunk a fenntarthatóság érdekében,” mondta Pieter Elbers a KLM vezérigazgatója a tesztrepülést követően. “Fenntartható légiközlekedést szeretnénk a jövőben, és az innováció elengedhetetlen ehhez.
Mindemellett a KLM bejelentette, hogy a cég 100. évfordulójára egy életnagyságú modellt épít a repülő belsejéről, amelyet októberben terveznek nyilvánosság elé tárni.