Mit csinál a konyhatechnológus és gasztro coach? Éttermeket, gasztro vállalkozásokat tervez, konzultál, tanácsokat ad. Szerencsés, ha részt vehet nagyszabású álmok megvalósításában. Különösen, ha olyan ügyfelekről van szó, akik messziről érkeztek a gasztronómia világába, és az életük egy pontján belevágtak valami teljesen másba. Kitaláltak és megvalósítottak. Kockáztattak és nyertek. Cikkemben két olyan vállalkozást mutatok be, ahol bátor férfiak sikerrel ugrottak fejest a gasztronómia világába.
Trendi lett a gasztronómia. Bárhova nézünk, mindenki főz, etet, vendégül lát. Valakinél hobbi szinten marad az érdeklődés, de van, aki többet remél tőle. Egy álom megvalósítását, karrierváltást, jó befektetést. Vagy szerencsés esetben mindhármat egyszerre. A gasztrobiznisz nem csupán játék és mese, ahogy sok kívülálló látni véli. Nem mindenkinek jön be a váltás, sok mindennek kell együtt állnia a sikerhez. Felismerni a lehetőséget, bátran belevágni és szívvel-lélekkel csinálni. Talán ez a legfontosabb üzenete a két sikertörténetnek.
Pókeresből jégkrémes
Szalay József, vagy ahogyan becézik, Joe és Szabó Milán, az Anjuna Pops két alapítójának sztorija nem hétköznapi, ahogyan ők sem hétköznap emberek. Messziről kanyarodtak a gasztronómia felé, az online póker világából, ahol bár sikeresek voltak, nem elégedtek meg ezzel. Hosszabb távra tervezni, és befektetni a pénzt, amit nyertek, nem akármilyen döntés két huszonéves fiataltól. Három évvel ezelőtt Indiából hazatérve felhagynak korábbi életükkel, végleg otthagytak egyetemet és főiskolát, és minden erejüket egy jégkrém franchise beindításának szentelték. Nem cáfoltak rá korábbi foglalkozásukra, a vállalkozásukban is volt némi hazardírozás, előbb ruháztak be egy többmilliós gépre, mielőtt még az üzem pontos helyét megtalálták volna. Azóta is bátran kockáztatnak, és az élet őket igazolja. Keveset matekoznak, inkább belevágnak. Nyitottak az üzem mellett üzletet, nem is egyet, hanem rögtön kettőt, rácáfolva az óvatos fejlődés logikájára. A követő évben egy nagy világverseny, a FINA beszállítói lettek, idén pedig négy új üzletet indítanak be franchise partnereikkel. Folyamatosan újabb célokat tűznek ki maguk elé, vegán, tej- és cukormentes jégkrémjeikkel nem csak az itthoni piacot, hanem a világ más pontjait is meg akarják hódítani.
Mi kell a sikerhez? Milán szerint jól jön a kimagasló stressztűrő képesség, alkalmazkodni kell a folyamatosan változó körülményekhez, és el kell tudni fogadni, hogy nem minden a vállalkozó kedve szerint alakul. Az érzelmi intelligencia sem hátrány, mert néha teljesen logikátlan helyzeteket is kezelni kell tudni, különösen, amikor valamilyen hatósági ügyintézés a feladat. Ők ketten jó szerencsejátékosokhoz híven mindent egy lapra tettek fel. Ahogy Milán fogalmaz, itt nem volt B vagy C verzió. „Egyszerűen belecsúsztunk a gasztróba. Magába szippantott úgy, hogy onnan már nem volt visszaút, csak előrefelé lehetett menetelni”- mondja.
A sikerhez persze fontos a támogató háttér is. Milán családja kezdettől pártolta a vállalkozás ötletét, sőt talán örültek is annak, hogy van kiút a póker világából. „Szerintem úgy voltak vele, hogy annál lejjebb már nincsen, hogy otthagytam a felsőoktatást, a pókernél pedig hagyományosabb útnak tűnt a vállalkozás”- fogalmaz a vállalkozó.
A jó üzlettárs egy társas vállalkozásban szintén nélkülözhetetlen. Joe-val tökéletesen kiegészítik egymást. „Ő a bal, én pedig a jobb agyfélteke”- mondja erről Milán. Joe a racionálisabb kettőjük közül, aki jobban szeret két lábbal a földön járni, Milán a szárnyalóbb fajta, mindkét tulajdonság nélkülözhetetlen a helyes döntésekhez. Személyiségüknek megfelelően osztották ki a cégen belüli szerepeket is, a gyártás és üzemmel kapcsolatos kérdések Joe-hoz, a branding Milánhoz tartozik.
Sokat dolgoznak, hétből hét napot, a márkaépítés teljes embert igénylő feladat, még akkor is, ha alapvetően minden területre igyekszenek szakértőket, munkatársakat bevonni.
„Fontos, hogy fel tudjuk mérni, mi az a terület, amiben nem mi vagyunk a legjobbak, és azt a területet átadjuk másnak. Szeretnénk hamarosan kimaradni a napi feladatokból, és csak a csapatot irányítani.”
Milán a két év alatt csak egyszer jutott el néhány napra nyaralni, tervben van, hogy a nem túl távoli jövőben visszatérnek a számukra megvilágosodást hozó Anjunába pihenni. De az sem kizárt, hogy egy napon Kaliforniában, a parton ücsörögve eszik a saját jégkrémüket. Tervük van rengeteg a jövőre nézve, elszántságból és lelkesedésből pedig nincs hiány. Milán azt mondja, hogy a legfontosabb, amit a pókerből tanult, hogy kockáztatás nélkül semmi sincs, a bátor döntéseknek pedig hatványozottan nagyobb nyereség lehet a vége a folyton óvatoskodó szemlélettel szemben.
Multikarrier mellett kávézó tulajdonos, avagy így lesz szakma egy hobbiból
Antalóczy György néhány hónappal ezelőtt nyitotta meg az Andrássy úton a Flow kávézót és bisztrót. Az újhullámos kávéház üzemeltetése mellett változatlanul folytatja multi karrierjét, ahol egy nagyvállalat szenior szakértőjeként dolgozik. Gyurinál hobbinak indult a kávézás, néhány évvel ezelőtt megérintette ez a világ, és ott is ragadt. Először csak kóstolgatott, majd sok pénzből saját eszközökre ruházott be, hogy otthon is jó kávét ihasson. Innen már nem volt megállás, rengeteg tanulás következett, és ma már magas szintű oktatói minősítése van, versenyeken zsűrizik.
„A professzionalizmushoz a szakértelmen túl hozzá tartozik az üzletszerű működés is” – mondja Gyuri, így aztán kutatta a lehetőséget, hogy hogyan tudja a megszerzett tudást valamilyen vállalkozásba fektetni. Szóba jött kereskedelem, oktatóterem, kávé pörkölés, de végül jött a lehetőség az Andrássy úti üzlethelyiség személyében, és a vendéglátás lett a befutó. „Első perctől kezdve beleszerettem az üzletbe, de látszott a helyen, hogy túl nagy lenne ahhoz, hogy csupán kávézónak adjon helyet, így hozzá álmodtam a bisztró funkciót”- fogalmazza meg. Egy év kőkemény munka volt az üzlet előkészítése és kivitelezése, Gyuri azt mondja, könnyebbre számított, amikor belevágott, de sokat segített a külvilág számára végtelennek látszó türelme. „Otthon a négy fal között, azért volt, hogy összeomlottam, de igyekeztem ezt nem mutatni az emberek felé” – mondja.
A sok apró részlet, amiről döntést kell hozni, a mesteremberek szervezése, a nehézkes ügyintézés embert és vállalkozót próbáló feladat. De megérte az erőfeszítés. Az eredmény egy tökéletesen önazonos újhullámos kávézó vegán bisztróval. Mert Gyuri számára a jó kávé mellett a vegán életmód kiemelkedően fontos. Évek óta így táplálkozik, és álszentségnek érezte volna, ha az üzletében húsos ételeket szolgálnak fel. Nem hirdetik magukat kifejezetten, mint vegán bisztró, Gyuri szerint ez olyan lenne, mintha ki akarnának zárni bizonyos fogyasztókat a körükből, és ez nem lehet cél. Senkit sem akar a hely megtéríteni, de fontosnak tartja a szemlélet formálását. Remek kezdet lehet, ha egy amúgy húsevő elfogyaszt náluk egy ízletes, kizárólag növényi alapanyagokból készülő fogást, és nincs hiányérzete az étkezés végén. A tejes italokat is alapvetően zabtejből készítik, több tucatot megvizsgálva választották ki a megfelelő minőségűt, de akinek ez mégsem felelne meg, bio tejből is kérheti az italát.
„Magyarországon rengeteg rossz beidegződés van a kávézással kapcsolatban, az a küldetésünk, hogy ezen változtassunk”- mondja a kávézó tulajdonos. Már az első hetek adatai bizonyítják, hogy jó úton járnak, míg egy általános kávézóban 80-90 százalék a tejjel készülő kávék eladási aránya, nekik sikerült ezt az arányt 50 százalékra csökkenteni. Ebben nagy szerepe van az üzletben dolgozó kiváló baristáknak, akik beszélgetnek is a vendégekkel, és formálják a szemléletüket.
Hogyan lehet összeegyeztetni a multikarriert és a vállalkozást? Gyuri mellett ott áll a családja, akik mindenben támogatják, még ha néha aggódnak is kicsit. De legfontosabb az a tulajdonosi szemlélet, ahogy a kávé szakértő a vállalkozására tekint. Gyurinak sosem volt célja, hogy a pult mögé álljon, és precízen, konzisztensen naponta több száz kávét készítsen el, „erre vannak nálam sokkal jobb baristák” – mondja. Amiben viszont folyamatosan jelen van, az a szakmai szempontok kialakítása, értékeli, elemzi, kóstolja a kávét, hogy tökéletes legyen, amit kiszolgálnak. „A multi közegből megtanultam, hogy minden munkatársnak meg kell adni a saját játszóterét, amiért ő felel, és ahol a döntéseket szabadon meghozhatja. Azt szerettem volna, hogy olyanok dolgozzanak a kávézómban, akik a saját területük szakértői, és abban önjáróak.”
A kávézó megnyitása csak a kezdet, Gyurinak rengeteg ötlete van, amit meg akar valósítani. Hamarosan indulnak a kávéval kapcsolatos oktatások, workshopok, bővíteni akarja a hétvégi nyitva tartást, és szeretne koktélokat is árulni hamarosan. Mindamellett elárulja, hogy nem véletlenül fektetett ennyi energiát és pénzt az arculatba, hiszen nem kizárt egy második üzlet elindítása sem. „Talán Budán egy testvér, a megnyitás óta sokan kérdezték már, hogy miért nem csinálunk ott is egy ehhez hasonló kávézót” – mondja. Bárhogy is alakul a jövő Antalóczy György számára, egy biztos, a beszélgetésünk alatt látszik rajta az, amiért a vendéglátásba érdemes belevágni, szerelmes abba, amit csinál, és folyamatosan flow-ban van.