Kezdőlap Magazin 2018 Hoppácska! Ez is kalács?

Hoppácska! Ez is kalács?

2017
0

A gasztro tanácsadás nagyon színes műfaj. Rengeteg különböző profil, más és más mentalitású és hátterű ügyfelek, különböző igények jellemzik. Néhány megbízóval az átlagosnál is mélyebb kapcsolat alakul ki, ha kölcsönös a szimpátia, jó a koncepció, és van kellő nyitottság a közös munkához. Jó érzés, hogy létezik egy kalácsos a Ráday utcában, ahol a tulajdonos mindig kitörő örömmel fogad, és büszkén mondja el az ott lévő vendégeknek, hogy megérkezett az üzlet tervezője és névadó keresztanyja.

Hoppácska! Ez is kalács?

Street food forradalom. Így jellemzik sokan az utóbbi éveket, ami az „utcakaják frontján” igen komoly változást hozott. A kilencvenes évek közepén, belvárosi gimnazistaként nem volt sok variáció, ha az órák után gyorsan enni akartunk néhány falatot, a két nagy gyorsétteremlánc üzletein kívül egy ablakon keresztül pizzaszeletet áruló étterem, a klasszikus csalamádés óriásbucis hamburger, vagy az iskolai büfé sonkás szendvicse volt a gasztronómiai felhozatal. Azóta eltelt több mint húsz év, elérkezett a gyorskaja kínálat Kánaánja. A kétezres években minden utcasarkon gíroszos termett, szerencsére ezen túljutva mára lett levesező, tésztázó, kolbászos, hamburgeres, vegán, kínai, szerb, mexikói, magyaros, újragondolt és hagyományos, édes és sós, szinte követhetetlen, mi mindent ehet az éhes városlakó. A street food forradalomnak kedvezett a foodtruck-ok elterjedése, és természetesen a vedd és vidd ételek megtöltötték tartalommal a még üresen álló, klasszikus étteremnek nem alkalmas kicsi üzlethelyiségeket is. Sokak számára ez a profil az átmenet a „civil” élet és a vendéglátás között, nem érzik annyira kockázatosnak és befektetés igényesnek ezt a műfajt, így bátrabban vágnak bele a vállalkozásba. Sajnos sokan az első évet sem élik meg, bezárnak, majd helyükön egy újabb vállalkozó újabb ötlettel vág bele a gasztrokalandba. Szerencsére van sikertörténet, ilyen a Hoppácska több mint két éves sztorija.

Hoppácska! Ez is kalács?
Hopp Zsolt és Lajtos Béla szakács

Hopp Zsolt és Nagy Sebestyén álmodta meg az üzletet, életüknek egy olyan pontján, amikor szabadulni akartak a multikarriertől. Született egy termék, a kalács újratöltve, ami sütési módjában hasonlít ugyan egy hagyományos kürtős kalács elkészítéséhez, de mindezt különleges édes- és sós töltelékekkel teszik teljesen újszerűvé a hazai street food piacon. Utcakajához foodtruck dukál, és sokáig ebben is gondolkoztak, de a hazai jogszabályi környezet nem kedvez a büfékocsi műfajnak, így inkább fix üzlethelyiséget választottak a Ráday utcában.
A terméknek, brand-nek különböző neveket álmodtak meg, de ha a tulajdonosnak ilyen vezetékneve van, nem kell túl sokáig gondolkozni, így lett a nem szokványos kis üzlet egyszerűen Hoppácska. Sebestyén sokat tett a Hoppácska sztori elindulásáért, de már más utakon jár, jelenleg Hopp Zsolt mellett két befektető, nem mellesleg gyerekkori barát irányítja a céget. Mert, ahogy Zsolt mondja, az üzletben is van barátság, nem is akármilyen. A Hoppácska sikerének titka, hogy a dolgozókkal is baráti a kapcsolat, itt nincs klasszikus főnök-alkalmazott viszony. Mindenki a közös célért dolgozik, ami Zsolt szerint nem más, mint a jó kaja és a vendégül látás.

Hoppácska! Ez is kalács?

Zsolt 15 évnyi személytelen multi karrier után másról sem álmodozott, mint hogy egy olyan törzsvevőkre építő, vendégszerető vállalkozást vezethessen, ahol minőségi alapanyagokból, minőségi termék születik. Köszönhetően ennek a hozzáállásnak, náluk a visszatérő vendégek aránya kimagasló, sőt két ételük is van, amit törzsvendégekről neveztek el. A jelenlegi alkalmazottak nagy része is először vendégként érkezett a Hoppácskába, majd a sokadik kalácsozás után közös munka lett az eredmény.

Hoppácska! Ez is kalács?
Az átlagon felüli vendégszeretet és jó kommunikáció persze nem lenne elég a sikerhez, nagyon fontos az étel is, amit a vendégek elé raknak. A folyamatosan megújuló étlap, a kísérletezés a klasszikus és az újszerű kalács „tölteményekkel” Lajtos Béla, a Hoppácska szakácsának a feladata. Béla kreativitásának köszönhető, hogy a kiinduló ötlet, ami egy sajtosroló-szerű töltelék és a kürtőskalács tészta ötvözetének indult, mára már egy folyamatos gasztronómiai kísérletezéssé vált, a vásárlóik nagy örömére. Csak hogy a heti kínálatot említsem, van itt hátszínes kalács, sütőtökkel és erdei gombamártással, fehérboros kacsamájpástétommal töltött, hortobágyi töltelékes tanyasi csirkecomb filéből. És ne felejtsük az édeseket sem, a mascarpone krémmel töltöttet epervelővel, az almás-vaníliást, ami sült almával, vajkaramellel és vaníliasodóval készült, és a mogyoróvajas csokoládét.

Hoppácska! Ez is kalács?

Zsolt szívügye, hogy minden héten készüljön az újdonságok mellett valamilyen magyaros töltemény is, ahogy mondja, jó alapanyagokból elkészítve vissza lehet állítani néhány lejáratott étel presztízsét, ezen kiemelten dolgoznak Bélával. Ezért készül a bakonyi verzió, a hentestokányos kalács, a harcsapaprikással töltött, és a töltöttkáposztás. Zsolt szerint a vendégek először óvatosan kóstolták meg a korábbi rossz tapasztalatok miatt ezeket a klasszikus fogásokat.„Nem csoda, hiszen sok helyen a hortobágyi az ötnapos pörköltből készül, de amikor megismerték ezeket az ételeket minőségi alapanyagokból, azóta keresik és várják a magyaros kalács variációinkat.”- teszi hozzá az üzletvezető.

Hoppácska! Ez is kalács?
A jó értékeléseknek köszönhetően most már stabilan a Tripadvisor huszadik helyezése körül vannak, és bizony a vendégkörük is folyamatosan bővül. A kis üzletbe betérők ötven százaléka külföldi, aki az értékelés alapján kifejezetten keresi a kalácsozót, és csak miattuk jön a Ráday utcának erre a nem kifejezetten frekventált részére.

Hoppácska! Ez is kalács?
Zsolt életét jelenleg teljes mértékben a Hoppácska teszi ki, komoly erőfeszítésébe kerül, hogy a ritka szabadnapjain függetlenítse magát és a gondolatait az üzlettől. Ebben nem segít, hogy csupán néhány lépésre lakik a Ráday utcától feleségével és kisfiával, így amikor kell, azonnal ugrik. Szerencsére kedvese és az egész családja komoly támasza a mindennapokban, segítik és bíztatják, tudják, hogy Zsolt számára jó döntés volt a multi helyett a vendéglátás választani, hiszen most érzi magát igazán elemében. Természetesen fontos, hogy helyettesíthetővé váljon, különösen, mivel hamarosan megszületik kislánya is, ezen folyamatosan dolgozik.

Hoppácska! Ez is kalács?

A brand építése most elsődleges szempont az üzletvezető-tulajdonos számára, hiszen nem titkoltan további üzletek létrehozásában gondolkozik, Budapesten saját egységek elindításán, de franchise rendszer keretében tervben van egyéb vidéki városok saját Hoppácskájának a megnyitása is. „Az elmúlt több mint két év alatt olyan mennyiségű üzemeltetési tapasztalatot gyűjtöttünk össze, és olyan sok receptet, amit bátran tudnánk átadni a jövőbeli partnereinknek.” – mondja.
És hogy milyen lesz a következő Hoppácska? Nagyobb helyben gondolkoznak, ahol a vendégek is leülhetnek, hiszen street food ide vagy oda, egy jól megtöltött kalácsot menet közben nem könnyű elfogyasztani. Ráadásul üzletpolitikájuk alapja, hogy nem is szeretnék azt, hogy a vendégek rohanjanak. Egy biztos, bárhol is nyílik a következő üzlet, az élményszerű ételek mellett az erre fogékony vásárlók Zsolt nagy szívéből is hazavihetnek egy darabot, ha betérnek. Végre egy hely, amire a jövőben is érdemes odafigyelni. Hoppácska!