A világ legnagyobb, a légköri szén-dioxid kőzetesítését szolgáló közvetlen szén-dioxid-leválasztó és -tároló (Direct Air Capture and Storage) létesítményét építi Izlandon a svájci Climeworks vállalat, az Audi pedig a zürichi környezetvédelmi startup-cég partnereként támogatja e projekttel a jövő egyik jelentős technológiáját. Az üzem évente négyezer tonna szén-dioxidot szűrhet majd ki a levegőből, majd alakít át ásványi formára a föld alatt, amiből ezer tonnányit az Audi nevében távolít el a Climeworks a légkörből.
A folyamat – így kerül a szén-dioxid a mélybe
A közvetlen szén-dioxid-leválasztás (Direct Air Capture) eljárása a környezeti levegőből vonja ki a szén-dioxidot, az így mentesített levegőt pedig visszajuttatja a légkörbe. A Climeworks új, izlandi üzeme a föld felszíne alá szállítja a levegőből kiszűrt szén-dioxidot, ahol természetes úton kőzetté alakítja, s így tartósan eltávolítja a légkörből.
A rendszer elsőként beszívja és a szén-dioxid-kollektorba irányítja a levegőt. Az ebben alkalmazott szelektív szűrőanyag speciális adszorbeáló felületén köti meg a levegő szén-dioxid-tartalmát, majd a szűrők telítődését követően azokat – egy közeli geotermikus erőmű maradékhőjének hasznosításával – száz Celsius fokra hevítve őket oldják ki belőlük a szén-dioxid-molekulákat. Ezután a Hellisheiði erőmű vize folyik át a rendszeren és mintegy kétezer méterrel a földfelszín alá szállítja a szén-dioxidot.
A szén-dioxid-molekulák itt természetes folyamatok során reakcióba lépnek a bazaltkőzettel és évek alatt karbonátokká alakulnak, azaz maguk is mineralizálódnak – a szén-dioxid így tartósan a föld alatt tárolható, a víz pedig végül visszajut a geotermikus erőmű rendszerébe. Az üzem a hét minden napján, huszonnégy órában működhet majd, éves szinten négyezer tonna szén-dioxidot szűrve ki a légkörből, aminek negyedét az Audi számlájára írják jóvá. E szén-dioxid-mennyiség természetes megkötéséhez mintegy nyolcvanezer fára lenne szükség.
A Climeworks közvetlen szén-dioxid-leválasztási (Direct Air Capture) technológiája két jelentős előnnyel is szolgál. Az életciklus-elemzés szerint a levegőből kiszűrt szén-dioxid több mint kilencven százaléka tárolódik hatékonyan és tartósan a föld alatt, e magas redukciós arányával pedig különösen gazdaságosnak számít a rendszer. A technológia emellett éves szinten egészen a megatonnás tartományokig is bővíthető, jelentős jövőbeli potenciált kínálva.
Izland a világ azon helyszíneinek egyike, amely ideális feltételeket biztosít ehhez a folyamathoz. Egyfelől vulkanikus eredete következtében az egyik legintenzívebb geotermikus folyamatok jellemezte terület a világon, a talaj így különösen gazdag geotermikus energiában, amely kedvező költségszinten és csaknem teljes mértékben szén-dioxid-semleges módon alakítható át elektromos energiává. Másfelől Izlandon a nagymennyiségű szén-dioxid tárolása szempontjából ideális összetételű kőzet áll rendelkezésre.
A küldetés – miért vesz részt az Audi
Hagen Seifert, az AUDI AG hosszú távon fenntartható termékkoncepciók részlegének vezetője szerint: „A kibocsátás csökkentése mellett tudományos szempontból a légköri szén-dioxid megkötése is fontos megoldás a vállalatcsoport klímavédelmi célkitűzéseinek megvalósítása érdekében. Részvételünkkel a Climeworks szén-dioxid-leválasztási projektjében, a szén-dioxid-mentesítéshez járulunk hozzá.” Az Audi ez esetben ismét teljeskörű megközelítést követ és azon céllal vesz részt a projektben, hogy így segítse elő a klímavédelmet szolgáló innovatív technológiák fejlesztését, illetve demonstrálja azok átgondolt alkalmazását.
Az Audi már 2013 óta támogatja a zürichi Climeworks környezetvédelmi startup-cég szén-dioxid-leválasztási technológiájának fejlesztését. Két évvel ezelőtt közösen helyeztek üzembe a levegőből szén-dioxidot kiszűrő üzemet a svájci Hinwilben, amely az italgyártást látja el – a későbbiekben szénsavvá feldolgozott – szén-dioxiddal. Az izlandi projekttel így e sikeres partneri együttműködést folytatja az Audi, s egy lépéssel tovább is halad. A szén-dioxid ismételt föld alá juttatásával ugyanis már a körfolyamat teljessé tételéhez járulhat hozzá a négykarikás márka, mivel az így megkötött szén-dioxid tartósan is a talajban tárolódik. Az Audi emellett technológiai know-how formájában, például új hőcserélő-koncepciók kidolgozása során is támogatja a svájci start-up vállalkozást.
A Volkswagen Csoport 2025-ig a teljes értékteremtési láncolat mentén harminc százalékkal kívánja csökkenteni személygépkocsijai és könnyűkategóriájú haszonjárművei ökológiai lábnyomát a 2015-ös szinthez viszonyítva, az Audi ezért minden részlegében nagyratörő célkitűzéseket fogalmazott meg – amelyek egyaránt a vállalat 2050-ig célként megfogalmazott, mérleg szerinti szén-dioxid-semlegességét hivatottak szolgálni.