Kezdőlap Hírek Autók A Ford robotkutyái

A Ford robotkutyái

84
0
A Ford robotkutyái

Ezek a négylábú robotok tudnak ülni, mancsozni és a hátukon hemperegni – emellett pedig el tudnak végezni 360 fokos kamerás szkenneléseket, felmásznak 30 fokos emelkedőkön, és ha kell, órákon át lépcsőznek.


Mindez annak köszönhető, hogy ezeket a 30 kilós, négylábú robotokat kimondottan a kutyákéhoz hasonló mobilitásra tervezték. A gépek most egy Ford kísérleti programban vesznek részt, amelynek célja az idő- és költségmegtakarítás, illetve a hatékonyság növelése.

A Ford robotkutyáiFluffy – ahogy a robot kezelője, Paula Wiebelhaus elnevezte a gépet – egyike annak a két robotkutyának, amelyeket a Ford lízingel a kifinomult mobil robotok építéséről híres Boston Dynamics vállalattól. (A másik Ford-robot neve Spot, a gép eredeti neve után.)

A Ford robotkutyáiA robotok, amelyeknek alkalmazását a Ford hamarosan elkezdi a Van Dyke sebességváltó üzemben, élénksárga színűek és könnyen felismerhetők. A szerkezetek öt beépített kamerával érzékelik a környezetet, egy feltöltéssel akár öt kilométeres sebességgel is tudnak haladni közel két órán keresztül, és arra használják majd őket, hogy beszkenneljék az üzem alapterületét, ezzel segítve az eredeti CAD tervrajzok frissítésén dolgozó mérnökök munkáját.
“Megtervezzük és megépítjük az üzemeket, de az évek során mindig módosítanak rajtuk ezt-azt, amiket ritkán dokumentálnak,” mondta el Mark Goderis, a Ford digitális tervezési igazgatója. “Ha a robotokkal beszkenneltetjük a létesítményt, meglátjuk majd, hogyan is néz ki valójában, és el tudjuk készíteni az új tervrajzokat.” Fluffy nélkül ez az aktualizálás jóval nehézkesebben menne.

A Ford robotkutyái“Korábban egy háromlábú állvánnyal jártuk be az épületeket, megálltunk különböző helyeken, és mindenhol nagyjából öt percet vártunk a lézeres szkennelés befejezésére,” emlékszik vissza Goderis. “Egy üzem beszkennelése akár két hétbe is beletelt. Fluffy segítségével feleennyi idő alatt el tudjuk végezni ugyanezt.”

A Ford robotkutyáiA régebbi eljárás emellett elég drága is volt: egy létesítmény beszkennelése közel 300 000 dollárba került. Ha ez a kísérleti program beválik, akkor a Ford gyártási csapata az összes üzem végigszkennelését el tudja majd végezni, méghozzá az eddigi költség töredékéért. Ezek az élvonalbeli technológiák segítenek a vállalatnak, hogy pénzt takarítson meg, és gyorsabban elvégezze az üzemek újraszerszámozását – vagyis végeredményben segítenek, hogy az új autók még hamarabb jelenhessenek meg a piacon.

A Ford robotkutyáiGoderis elmondta, hogy szándékuk szerint később szeretnék majd megoldani a robotok távvezérlését is (az előzetesen betáplált üzembejárási programok alapján), és az ország területéről bárhonnan azonnal megkapni a jelentéseket. Jelenleg a robotok arra programozhatók be, hogy egy megadott útvonalon haladjanak, ahol maximum 50 méteres távolságból lehet irányítani őket egy tabletre telepített alkalmazás segítségével.
Fluffy és Spot sikerének kulcsa az agilitásukban rejlik, magyarázta Wiebelhaus, aki egy játékkonzolszerű eszközről vezérli a robotot, amin látja a kamerák képét. Ha felmerülne valami probléma, akkor Wiebelhaus távvezérlőjén van egy biztonsági leállító funkció, amivel elkerülhető, hogy a robot összeütközzön valamivel.

A Ford robotkutyáiA robotok három járásmódot ismernek: a stabil talajon járást, az egyenetlen talajon járást és egy lépcsőmászó módot. Testhelyzetüket az összekuporodottól egészen a kinyújtott pozícióig képesek változtatni, ami lehetővé teszi alkalmazásukat az üzem nehezen megközelíthető helyein is. Számtalan helyzettel meg tudnak birkózni, így a rácsok, a lépcsők, vagy éppen a 30 fokos emelkedők sem jelentenek számukra nehézséget, ha pedig elesnek, fel tudnak állni. Biztonságos, előre beállított távolságot tartanak az akadályoktól, hogy elkerüljék az ütközéseket.